• rozwiń

Temat: Motoryzacja

Nowe obowiązkowe wyposażenie aut. Przepisy weszły w życie

Policjanci sprawdzą stan licznika Odtwórz: Policjanci sprawdzą stan licznika
Policjanci sprawdzą stan licznika "Źródło: tvn24"

W niedzielę weszły w życie nowe unijne przepisy, które mają zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych. Zakładają one, że od połowy 2022 roku wszystkie nowe modele pojazdów wprowadzone na rynek unijny będą wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa.

Regulacje zatwierdzone w 2019 roku przez Parlament Europejski i państwa członkowskie są odpowiedzią na ogromną liczbę ofiar wypadków drogowych. Tylko w 2018 roku około 25,1 tys. osób zginęło na drogach w UE, a 135 tys. zostało poważnie rannych.

Rozporządzenie jest częścią długoterminowego celu UE, jakim jest zbliżenie do zera do 2050 roku liczby śmiertelnych ofiar i poważnych obrażeń w wyniku wypadków drogowych (Wizja zero). Przepisy mają utorować również drogę do coraz bardziej zautomatyzowanego ruchu kołowego oraz zwiększyć globalną innowacyjność i konkurencyjność europejskiego przemysłu samochodowego.

Regulacje przewidują wprowadzenie w nowych modelach samochodów niemal 30 systemów, które mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach i zmniejszyć liczbę ofiar wypadków. Są porównywane do kroku, jakim było wprowadzenie w autach pasów bezpieczeństwa.

Obowiązkowe wyposażenie

Od maja 2022 roku systemy takie, jak inteligentny asystent prędkości, automatyczne hamowanie awaryjne, wykrywanie pieszych i rowerzystów czy instalacje umożliwiające zamontowanie alkomatu odcinającego zapłon, będą podstawowym wyposażeniem wszystkich nowych modeli samochodów.

Prace nad tymi regulacjami zostały przeprowadzone bardzo szybko. Od przedstawienia propozycji do wypracowania ostatecznego kształtu przepisów minęło 10 miesięcy. Nie oznacza to, że sprawa była prosta, gdyż producenci samochodów prowadzili aktywny lobbing, by opóźnić wdrożenie kosztownych dla nich rozwiązań.

Zmiany nie będą się ograniczać tylko do aut osobowych i przewidują też np. systemy zmniejszające niebezpieczne martwe pola w samochodach ciężarowych oraz autobusach. Dla przemysłu samochodowego to wyzwanie, gdyż potrzebne będzie przeprojektowanie niektórych modeli aut.

W samochodach osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusach obowiązkowy ma być system ostrzegający o senności i rozproszeniu uwagi kierowcy, np. przez korzystanie z telefonu podczas prowadzenia pojazdu.

Wszystkie pojazdy będą musiały mieć system inteligentnego dostosowania prędkości, a także zapewniający bezpieczeństwo cofania przy użyciu kamery lub czujników. Na wzór samolotów również auta mają mieć rejestrator danych w razie wypadku, tzw. czarną skrzynkę.

Kluczowy ma być tzw. aktywny tempomat, dzięki któremu auto ma zwalniać, jeśli czujniki wykryją przed nim przeszkodę lub inny wolniej jadący samochód. Wszystkie auta osobowe i dostawcze mają też zostać wyposażone w system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, zaawansowany system hamowania awaryjnego i ulepszone w wyniku testów zderzeniowych pasy bezpieczeństwa.

Ocalić życie

Nowe przepisy zakładają, że samochodów ciężarowych i autobusów dotyczyć będą szczególne wymogi, których celem ma być poprawa bezpośredniej widoczności kierowców oraz usunięcie martwych pól, a także systemy z przodu i boku pojazdu mające na celu wykrywanie użytkowników dróg szczególnie narażonych na wypadki i ostrzeganie o nich, zwłaszcza przy skręcaniu.

Badania pokazują, że to właśnie przy skręcie, gdy kierowcy ciężarówek i autobusów nie widzą pieszych czy rowerzystów, często dochodzi do wypadków.

Komisja Europejska szacuje, że do 2038 roku wprowadzenie tych innowacji pomoże ocalić życie ponad 25 tys. ludzi i zapobiec poważnym obrażeniom u co najmniej 140 tys. osób.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (13)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Aigiler_
To nie wpłynie dobrze na umiejętności kierowców i ich koncentrację. Samochód sam zaparkuje, sam zahamuje, sam ominie pieszego. Niech się jeszcze sam zatankuje i umyje. Następny będzie taki, który sam zadecyduje czy chce jechać i w którą stronę.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
speacetronic
Już widzę kolejki przed zakładem weź pantoflową wyłącz bo się jeździć nie da.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
DexterM
Nie będzie można wyłączyć, bo auto straci homologację, i przy kontroli odbiorą dowód rejestracyjny.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
michal_jagielski6kth
Im wiecej bajerów i gadzetów tym kosztowniejsze naprawy i eksploatacja...
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Creon
I sama cena samochodu, na kogoś te koszty koncerny muszą przerzucić. Teraz jako opcja, jak ktoś chce to płaci dodatkowo, jak nie to nie. Żaden system nie zwalnia z myślenia i jak kierowca prawo jazdy znalazł w trawie to nic nie pomoże.
  • 2
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Sceptyczny1
  • 3
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
KP2015
Dopiero bedzie wtedy wypadków, jak kierowcy, szczególnie w Polsce, dojdą do wniosku, że automaty ich wyręczą i można jeździć jak się chce.
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
sceptyk1944
Nowe obowiązkowe wyposażenie aut. Przepisy weszły w życie

Jeszcze trochę a auto będzie zwykłą furmanką ciągniętą przez obowiązkowego osła lub muła...
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Światowit
A ile zostanie auta w aucie?
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane