• rozwiń
    • WIG20 2173.75 +0.82%
    • WIG30 2463.94 +0.89%
    • WIG 57297.12 +0.70%
    • sWIG80 11452.13 -0.32%
    • mWIG40 3670.47 +0.71%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Historyczna szansa dla Polski? "W przypadku twardego Brexitu"

Historyczna szansa dla Polski? "W przypadku twardego Brexitu"
Foto: Andrei Kholmov / Shutterstock.com Foto: W przypadku Brexitu branża moto przeniesie się do Europy Wschodniej

W przypadku "twardego Brexitu" część brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego może przenieść się do Europy Środkowo-Wschodniej - powiedział w poniedziałek dziennikowi "Financial Times" prezes niemieckiego Zrzeszenia Przemysłu Samochodowego (VDA) Matthias Wissmann.

Może tak się stać, jeżeli Londyn nie wynegocjuje utrzymania dostępu do wspólnego rynku Unii Europejskiej - tłumaczył prezes VDA.

Szansa dla Polski i Słowacji

W rozmowie z londyńskim dziennikiem Wissmann zwrócił uwagę, że kraje takie jak Polska czy Słowacja "są bardzo atrakcyjne ze względu na niskie koszty pracy, a także fakt, że są członkami Unii Europejskiej".

Niemiecki przemysł motoryzacyjny ma na terytorium Wielkiej Brytanii ok. 100 fabryk. W tej liczbie są też zakłady podwykonawców - przypominają media. Zdaniem Wissmanna czym dłużej trwa niepewność co do przyszłości kraju, tym mniejsze są chęci biznesu do inwestowania w nie.

Co po Brexicie?

Zdaniem prezesa VDA brytyjski przemysł motoryzacyjny może czekać po Brexicie znaczny spadek produkcji. Przypomniał, że do podobnej sytuacji doszło we Włoszech, gdzie poziom ten spadł do 500 tys. samochodów rocznie z 2 mln, rejestrowanych 20 lat temu.

- Jeżeli Wielka Brytania nie chce podzielić tego samego losu co Włochy, to musi martwić się o utrzymanie pełnego dostępu do wspólnego rynku - dodał.

W ub.r. niemieckie firmy motoryzacyjne wyeksportowały do Wielkiej Brytanii 810 tys. samochodów; więcej niż jakikolwiek inny kraj.

Kiedy ruszy?

Na początku października premier Wielkiej Brytanii Theresa May zapowiedziała, że jej rząd formalnie uruchomi procedurę wystąpienia z UE do końca marca 2017 r. Podkreśliła, że jej kraj nie zamierza wykorzystać istniejących modeli relacji państw zewnętrznych z UE, lecz wypracować własny. Odrzuciła też konieczność utrzymania swobody przepływu osób w zamian za dostęp do wspólnego rynku unijnego; zaznaczyła, że jej rząd nie zamierza zrezygnować z postulatu odzyskania pełnej kontroli nad swoimi granicami.

Jej komentarze wywołały zaniepokojenie przedstawicieli przemysłu motoryzacyjnego. Obawiają się, że po "twardym Brexicie", do którego dąży Londyn, państwo pozostanie poza wspólnym rynkiem UE, a na samochody nałożone zostaną wysokie cła.

VDA reprezentuje niemieckie koncerny motoryzacyjne, w tym: BMW, Daimler, Bosch, Continental czy Volkswagen.

Zobacz. Brexitowe skutki dla handlu (Wideo z dnia 14.10.2016)

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (27)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Soosie
Wlochy sa w EU i wspolnym rynku - i co z tego. Wielka Brytania bedzie miala wolny dostep do kazdego rynku.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Galicja58
Polacy to takie kurczaki małe, jak zarobisz tak 6 tyś zł to cię oskubią do gołego .WAngli jest bez podatku 11tyś£ a nie jak podają PiS że 6 tyś.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Soosie
Podatki w Polsce dla tych malo zarabiajacych to bardzo zle dla gospodarki. Wiecej pieniedzy w kieszeniach to ludzie wiecej wydaja i gospodarka sie kreci. Aglicy to wiedza, Polacy jeszcze nie.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
jethro
Moze rzeczywiscie bylaby to szansa dla Polski, gdyby nie rzady PiS-u. Inwestorzy dobrze sie zastanowia czy lokowac swoje pieniadze w tak niestabilnym i nieprzewidywalnym kraju jak Polska.
  • 2
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
yarpen26
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
kacza łapa
Opowieści tego bajarza nie bierz na poważnie, umowa na produkcję silników to działania poprzedników i dlatego pozostawili na stanowisku negocjatora z PO do czasu podpisania umowy. Na razie nikogo ze znaczących inwestorów nie sprowadzili do Polski.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
pająk9876
Czyli zaczyna się gra o dotacje, znając życie Polska się napali i dostanie ochłapy jak to było już w przeszłości i to wcale nie takiej odległej.
  • 2
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
zadrug_slave
  • 8
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
yarpen26
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
maciej_mielcarek
  • 6
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
zone88
Może tobie wyrobił. Morawiecki wyraźnie wskazuje by jak nawięcej tego typu inwestycji powstało u nas. Wiadomo, że inne kraje Europy środkowo-wschodniej też mają dobrą infrastrukturę więc trzeba oferować ulgi itp.
  • 2
  • 4
  • zgłoś naruszenie
zamknij
FrozMnd
Do tej pory władza starała się utrzymać Polaków jako obraz wykwalifikowanej taniej siły roboczej, trzeba to kontynuować. Zwiększyć podatki dla pracowników, obniżyć dla korporacji!
  • 2
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
SoundFX
Przed wyborami PiS był wyraźnie przeciwny tworzeniu tego typu miejsc pracy. Twierdzono wtedy że za PO jesteśmy Chinami Europy ponieważ są tylko jakieś tanie montownie w Polsce... ;)
  • 6
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Światowit
Gdyby rządził Tusk to sciągnął by wszystkich a Kaczyński tylko wystraszy przedsiębiorców i pozostanie wstyd z powodu nie wykorzystanej szansy
  • 9
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
nico44
ostatnio sciagnal "katarczykow" i orliki. Wy lemingi jestescie zalosni. Narazie Morawiecki sciagnal Daimlera, ciemna maso.
  • 2
  • 8
  • zgłoś naruszenie
zamknij
SoundFX
Nico44, jak na razie to Daimler nie wypowiedział się na ten temat. Sprawdzimy w przyszłości ile ta inwestycja będzie nas kosztowała ;)
  • 3
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
KP2015
Nico44 - Daimlera to ściągnęło do Polski PO, a Morawiecki podpisał tylko prawie gotowy kontrakt. A pod drugie jest to tylko następna montownia, cała technologia i postęp techniczny pozostał dalej u Niemców.
  • 4
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
kacza łapa
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
phantomas111
Honda, toyota, ford, opel i jeszcze inne plus setki jak nie tysiące podwykonawców - wszystko do przeniesienia na kontynent. Nikt z nich nie chce płacić ceł wwozowych do UE. Dzięki durnym angolom stoimy przed ogromna szansą :) :) :)
  • 4
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane