• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-18 17:15

Dostosuj

Temat: Gospodarka

Opłata za wjazd do centrów miast. Posłowie dają zielone światło

W samochodzie schowasz się przed smogiem Odtwórz: W samochodzie schowasz się przed smogiem
W samochodzie schowasz się przed smogiem "Źródło: TVN Turbo"

W miastach liczących powyżej 100 tysięcy mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wyjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym - wynika z uchwalonej w środę nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Opłata będzie mogła wynieść maksymalnie 2,5 zł za godzinę.

Sejm uchwalił w środę zmiany w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Za nowelą  głosowało 231 posłów, przeciw było 199, wstrzymało się dwóch.

Przeciw ustawie głosowały kluby opozycyjne, ale sprzeciw dotyczył głównie innej kwestii -  wprowadzenia opłaty emisyjnej doliczanej do paliw. Wcześniej Sejm nie zaakceptował wniosku klubu Nowoczesna o odrzucenie ustawy.

Zmieniona w środę ustawa o biokomponentach pozwoli na tworzenie w największych miastach, na przykład w ich centrach, stref czystego transportu. Pozwoli to na ograniczenie wjazdu pojazdów z tradycyjnym napędem silnikowym.

Czysty transport

Co do zasady prawo wjazdu do stref czystego transportu będą miały jedynie pojazdy: elektryczne, napędzane wodorem oraz napędzane gazem ziemnym. Rada gminy będzie mogła jednak dopuścić poruszanie się po strefie innych pojazdów pod warunkiem uiszczenia specjalnej opłaty.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie będzie mogła być wyższa niż 2,50 zł za godzinę. Ponadto będzie mogła być pobierana tylko w godzinach 9-17.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu ma stanowić dochód gminy.

Wpływy nie będą mogły jednak być przeznaczane na dowolne cele. Autorzy nowych przepisów chcą, by dochód mógł być wykorzystywany przede wszystkim na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu oraz zakupu autobusów zeroemisyjnych.

Opłata emisyjna

Przypomnijmy, że uchwalona w środę ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zakłada także wprowadzenie opłaty emisyjnej, która będzie doliczana do każdego litra benzyny i oleju napędowego.

Opłata wyniesie 80 zł od każdego 1 tys. litrów paliwa, który trafi na rynek w naszym kraju. W praktyce chodzi o dodatkowe 10 groszy na litrze, jeśli uwzględnimy dodatkowo podatek VAT.

Z funduszy pozyskanych dzięki opłacie emisyjnej finansowane mają być projekty związane m.in. z rozwojem elektromobilności w Polsce.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
kubat
A może by tak wprowadzić jeszcze opłatę "zelówkową", bo każdy pieszy idąc chodnikiem wzbija kurz, który jest też składnikiem smogu. Oczywiście inwalidzi narządów ruchu płacili by tylko 50%. To oczywiście sarkazm, ale biorąc pod uwagę intelekt naszych rajców, wszystko jest możliwe.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
b_onnieAnn
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane