• rozwiń
    • WIG20 2276.60 -0.43%
    • WIG30 2615.33 -0.53%
    • WIG 58857.01 -0.40%
    • sWIG80 11563.04 -0.41%
    • mWIG40 4010.87 -0.55%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Temat: Gospodarka

Auta na prąd w Polsce. Będą ulgi podatkowe, darmowe parkowanie i jazda buspasami

Plusy i minusy aut elektrycznych Odtwórz: Plusy i minusy aut elektrycznych
Plusy i minusy aut elektrycznych "Źródło: tvn24bis.pl"

Darmowe parkowanie, ulgi w akcyzie czy tworzenie w miastach specjalnych stref czystego transportu - to propozycje, którymi rząd chce przekonać Polaków do korzystania z pojazdów elektrycznych. Ustawa ma szansę wejść w życie w pierwszych miesiącach przyszłego roku.

Rada Ministrów przyjęła dziś przygotowany przez Ministerstwo Energii projektem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która ma upowszechnić auta elektryczne w naszym kraju oraz zmniejszyć zależność Polski od importu ropy. O przyjęciu projektu poinformował na Twitterze wiceminister energii Michał Kurtyka.



W projekcie zapisano wiele zachęt, które mają sprawić, że polscy kierowcy przesiądą się do ekologicznych aut. Jedną z nich jest zwolnienie z podatku akcyzowego (3,1 proc. wartości auta) samochodów o napędzie elektrycznym i wodorowym (bezterminowo) oraz pojazdów hybrydowych oraz elektryczno-spalinowych (do końca 2020 roku). Projekt ustawy zwiększa też z 20 do 30 tysięcy euro odpis od amortyzacji aut na prąd dla przedsiębiorców.

Zachęty

To nie koniec udogodnień. Rząd chce również, aby użytkownicy aut na prąd nie płacili za parkowanie w miastach. Będą też mogli do końca 2025 roku jeździć po buspasach, o ile taką zgodę wydadzą zarządcy dróg.

W centrach miast mają też powstać specjalne strefy czystego transportu, gdzie za darmo wjadą tylko użytkownicy samochodów elektrycznych, wodorowych i z autogazem. Kierowcy poruszający się pozostałymi autami napędzanymi benzyną i olejem napędowym będą za to płacić - 30 złotych dziennie. Danina będzie zasilała budżety samorządów. Zwolnieni z opłat będą tylko właściciele i użytkownicy samochodów, którzy są mieszkańcami stref.

Flota dla urzędów

Rząd do aut elektrycznych będzie nie tylko zachęcał, ale również sam przesiądzie się do tego typu pojazdów. Według założeń od początku 2020 roku 10 proc. floty administracji państwowej i samorządów ma być napędzana prądem. Po trzech latach limit ten wzrośnie do 20 proc., a po pięciu do 50 proc.

Bardziej ekologiczne mają być również pojazdy w transporcie publicznym. Na początku 2021 roku ma być około 5 proc. autobusów na prąd, w 2025 będą stanowiły 20 proc. floty, a od 2028 roku już co trzeci taki pojazd będzie napędzany prądem. Elektryczne autobusy mają być też zwolnione z opłat w systemie viaToll.

Miejsca do ładowania

Ministerstwo Energii chce również rozwiązać problem braku infrastruktury, czyli miejsc, gdzie można naładować elektryczne samochody. Według planów ma powstać 400 szybkich i 6 tys. wolnych ładowarek aut na prąd. Projekt ustawy o elektromobilności wprowadza przepis nakazujący budowę przy nowych apartamentowcach infrastruktury do podłączenia ładowarek. Resort chce też wesprzeć budowę infrastruktury do tankowania pojazdów na gaz sprężony CNB i skroplony LNG.

Wszystkie te działania mają - zgodnie z Oceną Skutków Regulacji - do 2027 roku kosztować budżet państwa i samorządy 18,6 mld złotych.

Zaproponowano, by ustawa weszła w życie 14 dni po ogłoszeniu. Tak krótki termin wynika z tego, że Komisja Europejska może skierować przeciwko Polsce sprawę do Trybunału Sprawiedliwości z powodu niewdrożenia dyrektywy 2014/94/UE.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (16)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
kajzer4
hehe kpina prąd w cenie złota a ci promują auta na prąd. Wszystko energooszczędne a rachunki po 6 latach wrosły czterokrotnie, to samo z ogrzewaniem wszędzie palą czym się da bo prąd jest drogi niech dadzą dofinansowanie do tańszego prądu !
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
bolek20
Kolejne trwonienie pieniędzy przez włodarzy. Po co im flota aut elektrycznych? Podatnicy wrzucają się na fanaberie włodarzy. Administracja państwowa w ogóle nie powinna mieć aut służbowych! Tylko w wyjątkowych sytuacjach.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
bolek20
W naszym klimacie auta elektryczne to bajka na resorach. Kompletnie bez sensu.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
wlom123
A co ma do tego ,,nasz klimat " .Elektryki to przyszłość -pod jednym warunkiem , że któregoś dnia jakiś ,,Naczelnik Państwa " nie obudzi się z pomysłem wsparcia ,,czarnego złota " kosztem jakiegoś nowego podatku nałożonego na elektryczne pojazdy .
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Januszz4
Patrząc na to zestawienie wad i zalet aut elektrycznych, w naszych warunkach te pierwsze jednak przeważają. Dlatego najbardziej rozsądnym rozwiązaniem są jednak auta hybrydowe, które powinny być ciągle doskonalone, a ich kupno premiowane odpowiednimi zachętami finansowymi.
  • 5
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Yaspi
Jak na razie zakup elektrycznego jest znacznie droższy od porównywalnego na paliwo ciekłe. Zwrot różnicy z uwagi na oszczędności następuje po 150 000 - 200 000 km. Nigdzie nie ma rzetelnych wyliczeń jaki wpływ na to będzie mieć ta ustawa.
  • 0
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
gatokropkapl
Litości, pojazdy na prąd są przede wszystkim na węgiel. Przecież ten prąd trzeba wyprodukować a w Polsce jak to w Polsce prąd produkuje się w oparciu o węgiel czyli smród najgorszy.
  • 6
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Stefan_007
Plus jest taki, że emisja z produkcji elektryczności z węgla jest tzw. wysoka i z dala od miast, przez co ograniczy w nich smog. Drugi plus jest taki, że auta można ładować w nocy, kiedy masa energii idzie "w kosmos" przez oświetlenie uliczne. Co nie zmienia faktu, że na razie jest to zabawa dla bogatych dziwaków.
  • 5
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Nicon1972
Dobre. Wszystko darmowe . Cena takiego auta raczej to wymusza . 150 km na ładowaniu to kpina za cenę takiego auta. Dziękuję wolę Q7 w tej cenie.
  • 4
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane