• rozwiń
    • WIG20 2171.75 -0.91%
    • WIG30 2464.87 -1.07%
    • WIG 57485.19 -0.98%
    • sWIG80 11656.29 +0.30%
    • mWIG40 3750.76 -1.91%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Nowe odcinkowe pomiary prędkości. W tych miejscach lepiej zdejmij nogę z gazu

Nowe odcinkowe pomiary prędkości. W tych miejscach lepiej zdejmij nogę z gazu
Foto: tvn24 Foto: Odcinkowy pomiar prędkości działa obecnie w 16 lokalizacjach

Przed nami długi weekend, a to oznacza, że Polacy wyruszają w podróż na działkę, nad morze lub w góry. Bat na kierowców, którzy mają ciężką stopę przygotował Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Kilka dni temu uruchomił kolejne odcinkowe pomiary średniej prędkości. To rozwiązanie unikatowe w skali naszego kraju. Takich punktów jest 16. Sprawdź, gdzie warto zdjąć nogę z gazu.

Pierwsze urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości ruszyły już w 2015 roku. Do monitorowanych lokalizacji należały wówczas:

- Łosiów, droga krajowa 94, odcinek o długości 2,15 km

- Łuszczów, DK 82; 2,9 km

- Karniewo, DK 60; 1,79 km

- Zwierki-Zabłudów, DK 19; 3,88 km

W tym roku uruchomiono rejestrację w 12 nowych miejscach. Są to:

- Kluki, DK 74; 1,51 km

- Kolbuszowa, DK 9; 3,45 km

- Krościenko Wyżne - Iskrzynia, DK 19; 1,4 km

- Lubin, DK 3; 1,95 km

- Strachówka - Warmiaki, DK 50; 2,65 km

- Gorzyce, DK 78; 0,99 km

- Gorzyce, DK78; 0,85 km

- Wilcza – Nieborowice, DK 78; 2,2 km

- Radlin, DK 74; 4,05 km

- Rybitwy - Polesie, DK 7,;1,98 km

- Szymaki, DK 7; 1 km

- Pawłowo, DK 7; 1,65 km

Do końca bieżącego roku ma zostać uruchomione kolejnych 13 odcinkowych pomiarów prędkości.

Jak to działa?

Kamera zamontowana na bramce wjazdowej rejestruje dane pojazdu (nr rejestracyjny, typ, markę) oraz czas wjazdu na odcinek pomiarowy. Z kolei kamera zamontowana na bramce wyjazdowej rejestruje czas wyjazdu z odcinka i na jego podstawie oblicza średnią prędkość pojazdu.

Gdy przekroczymy dopuszczalną prędkość otrzymamy mandat, a zapis wykroczenia trafi do CANARD-u, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, obsługiwanego przez GITD.

Po raz pierwszy system odcinkowej kontroli prędkości został wprowadzony w Holandii w latach 90. Od tamtej pory kolejne kraje decydowały się na wdrożenie tego typu systemu automatycznej kontroli prędkości.

Za jeden z najlepszych przykładów może tu posłużyć włoski system Safety Tutor. W pierwszym okresie jego funkcjonowania, na odcinkach objętych kontrolą zanotowano spadek wskaźnika liczby wypadków o 19 proc., osób rannych o 27 proc., zaś wskaźnik śmiertelności zmalał aż o 51 proc.

Ogromną zaletą tego rozwiązania jest fakt, że kierowcy są zmuszeni do ograniczenia prędkości na całym odcinku drogi.

Poza poprawą stanu bezpieczeństwa, korzyści odnosi również środowisko. Jazda ze stałą prędkością, przy braku intensywnych przyspieszeń, powoduje redukcję ilości spalin emitowanych do atmosfery oraz upłynnienie ruchu drogowego na danym odcinku.

Tak działa odcinkowy pomiar prędkości:

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (22)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
hansaklossa
  • 0
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
prorok czy co
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
JaKowa
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
MCMLIV
Od czasu do czasu trzeba przejechać się po niemieckiej autostradzie, a tam 180 czy 200 to norma.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
coolpix
Jadąc z prędkością 60 km./godz odcinek 1 km przejadę w 60 sek. Jadąc z prędkością 90 km/godz przejadę go w 40 sek. A potem ile fabryka dała.
Każdy kierowca wie gdzie są te odcinki i te parę minut może wytrzymać! A potem będzie nadrabiał. Gdyby te odcinki były dłuższe to może spełniłyby swoje zadanie?
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
lab
Loading...
lab
Uruchomić na autostradach. tam mogą być dłuższe odcinki nawet po kilkanaście kilometrów (od zjazdu do zjazdu)
  • 2
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
prorok czy co
Słusznie! W wypadku rowerowym są znacznie mniejsze straty materialne i zdrowotne! ROWERY NA AUTOSTRADY. Jeśli będą szaleć, to się postawi fotoradary i patrole w b. szybkich sportowych autach.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Piotr_Skiba
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
prorok czy co
  • 0
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
jack_t
W Norwegii system nadzoru kamer stosowany jest do rozliczania opłat za płatne odcinki dróg. A u nas bramki i mandaty.
  • 3
  • 3
  • zgłoś naruszenie
zamknij
jurasN
Nie zauważyłeś, że poszanowanie przepisów ruchu drogowego przez Norwegów i Polaków to dwa różne światy. Stąd przeznaczenie podobnych urządzeń całkiem odmienne.
PS. Byłby ślepcem, gdybym nie zauważył, że na naszych drogach coraz więcej cywilizacyjnych zachowań - także dzięki takim i innym działaniom. Mi się to podoba.
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane