• rozwiń
    • WIG20 2360.26 -0.76%
    • WIG30 2711.03 -0.67%
    • WIG 60747.31 -0.68%
    • sWIG80 12101.80 -0.15%
    • mWIG40 4185.57 -0.50%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 14:28

Dostosuj

Nowe normy emisji CO2 dla aut. "Wprowadzamy sektor transportu na właściwą drogę"

Dania zakaże sprzedaży aut z silnikami spalinowymi Odtwórz: Dania zakaże sprzedaży aut z silnikami spalinowymi
Dania zakaże sprzedaży aut z silnikami spalinowymi

Przedstawiciele państw członkowskich w Radzie Unii Europejskiej zatwierdzili w poniedziałek ostatecznie przepisy w sprawie ograniczenia emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych do 2030 roku.

W 2030 r. emisje z nowych samochodów osobowych będą musiały być niższe o 37,5 proc., a emisje z samochodów dostawczych o 31 proc. w porównaniu z poziomem z 2021 r. W okresie 2025-2029 zarówno auta osobowe, jak i dostawcze będą musiały ograniczyć emisję CO2 o 15 proc.

"Ważne osiągnięcie"

Poniedziałkowa decyzja Rady UE potwierdza głosowanie w Parlamencie Europejskim z 27 marca i oznacza formalne zakończenie prac legislacyjnych.

- Przyjęcie przepisów ustanawiających nowe normy emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych jest ważnym osiągnięciem. Wprowadzamy sektor transportu na właściwą drogę ku czystej mobilności, pomagając przemysłowi UE w modernizacji i wzmocnieniu jego pozycji konkurencyjnej na arenie międzynarodowej - oświadczył w reakcji na decyzje Rady UE unijny komisarz ds. działań klimatycznych i energii Miguel Canete.

Producenci, których średnie emisje przekroczą limity, będą musieli za to zapłacić. Do 2023 r. Komisja Europejska będzie musiała ocenić, czy kwoty te powinny zostać wykorzystane na sfinansowanie zrównoważonego przejścia do mobilności bezemisyjnej oraz na wsparcie rozwoju umiejętności pracowników w sektorze motoryzacyjnym.

Nowe prawo wymaga, aby cały cykl emisji - nie tylko tych wytwarzanych przy użytkowaniu samochodów, lecz także przy ich produkcji - był oceniany na poziomie UE. Komisja Europejska będzie również musiała ocenić, czy należy opracować wspólną metodologię oceny i spójną sprawozdawczość w zakresie tych danych, nie później niż do 2023 roku. Jeśli będzie to konieczne, powstaną nowe przepisy.

Transport jest jedynym sektorem w UE, w którym od 1990 r. nie odnotowano żadnego znaczącego spadku emisji gazów cieplarnianych. Dane Europejskiej Agencji Środowiska pokazują, że spośród wszystkich środków transportu w UE transport drogowy ma największy udział w emisji gazów cieplarnianych (72,9 proc. w 2016 r.) i odpowiada za około 20 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE.

Nowe przepisy wejdą w życie 20 dni po ich publikacji w dzienniku urzędowym UE.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (3)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
lubin1949
Jestem pewien a właściwie przekonany gdyby solidnie sprawdzić układy wydechowe , po naszych drogach przestałoby jeździć 30-40% samochodów.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
wilma44
z jednej strony każdy by chciał czyste powietrze i tu można zrozumieć działania EU, ale z drugiej strony przepisy będą wymuszać stosowanie silniczków ze skuterów 125ccm z pięcioma turbinami do napędu 2- tonowych SUV-ów. To chyba ślepa uliczka
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane