• rozwiń
    • WIG20 2350.91 -0.04%
    • WIG30 2706.00 +0.03%
    • WIG 60763.39 -0.04%
    • sWIG80 12021.82 -0.12%
    • mWIG40 4272.57 +0.16%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 11:03

Dostosuj

Progi zwalniające do likwidacji? Poseł proponuje inne rozwiązania

Poseł pyta o progi zwalniające Odtwórz: Poseł pyta o progi zwalniające
Poseł pyta o progi zwalniające

Wielu kierowców narzeka, że progi zwalniające są zbyt często wykorzystywane przez drogowców. W tej sprawie postanowił zainterweniować jeden z posłów Platformy Obywatelskiej Józef Lassota, który przekonuje, że "leżący policjanci" stwarzają zagrożenie i zwiększają stężenie szkodliwych pyłów. Materiał programu "Raport" w TVN Turbo.

W 2017 roku ponad 70 procent wszystkich wypadków wydarzyło się w terenie zabudowanym. 90 procent wszystkich zdarzeń z udziałem pieszych to również teren zabudowany. Poseł PO Józef Lassota uważa, że progi zwalniające doskonale spełniają swoją rolę w kwestii ochrony pieszych, ale nie są pozbawione wad.

Niebezpieczne progi

Parlamentarzysta skierował pod koniec listopada interpelację do ministra infrastruktury, w której zauważa, że progi zwalniające mogą być niebezpieczne.

"Przejazd przez próg z prędkością większą niż dopuszczalna powoduje podbicie kół samochodu i dyskomfort dla kierowcy i pasażerów, przez co skłania do przejeżdżania przez niego z ograniczoną prędkością, zazwyczaj 20 lub 30 km/h" - czytamy w dokumencie.

Lassota zaznacza również, że progi zwalniające "generują wibrację i hałas, narażają zdrowie mieszkańców, kierowców i bezpieczeństwo pasażerów karetek pogotowia, w zimie utrudniają odśnieżanie, a także niszczą auta (m.in. zawieszenie pojazdów, przedwczesne zużycie amortyzatorów, hamulców, drążków i wahaczy)."

Dodaje też, że hamujące samochody zwiększają stężenie szkodliwych pyłów.

Według badań prowadzonych w Wielkiej Brytanii, w ciągu 10 lat z powodu progów doszło do 1600 wypadków, w których zginęły 23 osoby. W większości państw Unii Europejskiej odchodzi się od "leżących policjantów". U nas wprost przeciwnie.

- Progi zwalniające to jest najprostszy sposób na ograniczenie szybkości, ale trzeba je stosować z umiarem - przekonuje Lassota w rozmowie z TVN Turbo.

Teraz szykany?

Jak wskazuje w interpelacji na Zachodzie zamiast progów zwalniających coraz częściej stosuje się zwężenia dróg lub szykany, które trzeba omijać. "Może w Polsce takie rozwiązania również zdałyby egzamin" - sugeruje poseł.

Sporym problemem są również niejasne przepisy dotyczące projektowania. Efekt? Kierowca nigdy do końca nie wie na co wjeżdża. Czasami jest zwyczajnie za wysoko.

Czy progi znikną z polskich ulic? To mało prawdopodobne, ale wystarczy projektować je z głową i budować jedynie tam, gdzie rzeczywiście są niezbędne. Z takiego kompromisu wszyscy będą zadowoleni.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (15)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Meteor1987
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
FFF
Loading...
FFF
Co najmniej należałoby znormalizować progi i egzekwować zgodność z normami. Rzeczywiście, przy niektórych progach muszę zwalniać nawet do 5 km/h, a czasami trudno je dostrzec. Niemniej jakieś zwalniacze by się przydały. Dobrze, że poseł zwraca uwagę na problem a nie wnioskuje o bezmyślną likwidację ograniczników.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Piotru70
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Dariusz7cj8
Progi są budowane również na ulicach gdzie jeździ komunikacja miejska i gdzie ich zgodnie z prawem być nie powinno. Przykładem może być ulica Ojca Beyzyma we Wrocławiu po której kursuje autobus nr 119.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
kolargol
W dodatku na drogach występują ich różne rodzaje. Miejscowość Szembekowo k/ Torunia. Kilka progów zwalniających i znak ograniczający prędkość do 30 km/h. Niech ktoś spróbuje przejechać taką prędkością - jeżeli nie jest to samochód terenowy, na pewno wystartuje z siedzenia pod sufit.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Piotrekwdxm
Podawać jak najwiecej spraw do sądu o odszkodowanie za zniszczenie podwozia i sie nie czaic !!! Utrudnianie ruchu tez jest karalne na publicznych drogach !!!
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
mozdzyn
Nie miałbym nic przeciwko progom, o ile przejeżdżając przez próg z zalecaną prędkością (choćby 20 km/h) nie poczuję uderzenia w amortyzator. Potrzebne są przepisy określające standard profilowania progów tak, by nie demolowały zawieszenia prawidłowo przejeżdżających samochodów.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Grzcie2083
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
lastanetaarion
Są w mieście słupy oświetleniowe i słupy ze światłami - obowiązkowo w miastach pozakładać system odcinkowego mierzenia prędkości - śmiertelność w miastach spowodowana wypadkami samochodowymi zmaleje o co najmniej 50% ;).
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane