• rozwiń

Popierają nową opłatę dla kierowców. "I tak paliwo jest tańsze"

Adamczyk: cena paliwa nie powinna wzrosnąć Odtwórz: Adamczyk: cena paliwa nie powinna wzrosnąć
Adamczyk: cena paliwa nie powinna wzrosnąć "Źródło: tvn24"

Polski Związek Pracodawców Budownictwa popiera pomysł utworzenia Funduszu Dróg Samorządowych - poinformował prezes związku Jan Styliński.

Według poselskiego projektu ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych, aby zagwarantować jego finansowanie, wprowadzona zostanie opłata drogowa w wysokości 20 groszy od litra paliwa plus VAT, która zapewni wpływy w wysokości około 4-5 miliardów złotych rocznie. Połowa z tego trafi do funduszu, natomiast reszta wpływów zasili Krajowy Fundusz Drogowy.

- Uznaliśmy, że pomimo iż jest to obciążenie społeczne, to w dzisiejszej sytuacji i tak paliwo jest tańsze niż było pewien czas temu, więc wprowadzenie opłaty drogowej nie spowoduje osiągnięcia ceny paliwa, która będzie trudno akceptowalna rynkowo i społecznie - powiedział Styliński.

- Z drugiej strony roboty budowlane, które w zamian za wygenerowane środki można będzie zrealizować zapewniają pracę kilkudziesięciu tysiącom ludzi. Jednocześnie zrealizowana infrastruktura i wygenerowane przepływy finansowe w przedsiębiorstwach budowlanych pozwalają zbudować lepszą pozycję na to, co nas czeka za parę lat, kiedy skończą się środki unijne i polskie przedsiębiorstwa będą musiały siłą rzeczy szukać klientów za granicą i będą musiały posiadać wystarczające środki i kapitał, żeby w ogóle być w stanie przeżyć - dodał.

Poprawa bezpieczeństwa

Zdaniem Stylińskiego perspektywa polepszenia stanu infrastruktury samorządowej to najmocniejszy punkt poselskiego projektu i jest próbą zmierzenia się z niedostatecznym finansowaniem dróg samorządowych.

- Jesteśmy przekonani, że około 2,5 miliarda złotych może dodatkowo trafić rocznie na rozwój i remonty dróg samorządowych. To jest bardzo duża kwota, która w znaczącym stopniu usprawni nasz system - stwierdził. - Moim zdaniem będzie wyglądało to tak, że jeśli dzisiaj Zarząd Dróg Wojewódzkich ma do dyspozycji rocznie powiedzmy 400 milionów złotych, to dzięki opłacie drogowej będzie w stanie uzyskać dodatkowe około 300 milionów złotych - dodał.

Styliński zaznaczył, że poprawa stanu dróg samorządowych zwiększy bezpieczeństwo na drogach i obniży tym samym koszty wypadków. - Dzisiaj w zależności od tego, która instytucja prowadzi badania, wartości szkód spowodowanych wypadkami na polskich drogach to od 45 do 65 miliardów złotych rocznie - powiedział.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁ O TYM, ILE OSÓB GINIE W WYPADKACH NA DROGACH LOKALNYCH

Polski Związek Pracodawców Budownictwa to ogólnopolska organizacja zrzeszająca firmy z branży infrastruktury i budownictwa reprezentująca ponad 70 proc. potencjału rynku generalnego wykonawstwa inwestycji w Polsce.

Tysiące dróg

W środę w Sejmie podczas pierwszego czytania projektu ustawy poseł wnioskodawca Zbigniew Dolata z PiS, powiedział, że ustawa o Funduszu Dróg Samorządowych pozwoli na wybudowanie i wyremontowanie 6 tysięcy kilometrów dróg rocznie.

- Przewidujemy, że w Funduszu Dróg Samorządowych będzie kwota około 2,5 miliarda złotych, czyli trzykrotnie więcej niż było do tej pory. Kwota ta pozwoli na wybudowanie i wyremontowanie 6 tysięcy kilometrów dróg samorządowych rocznie, co będzie impulsem rozwojowym dla Polski - mówił w środę w Sejmie Dolata.

Dwaj producenci paliw w Polsce, czyli Grupa Lotos i Polski Koncern Naftowy Orlen uważają, że wprowadzenie opłaty drogowej nie musi oznaczać wzrostu cen paliw dla klientów stacji.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane