• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Ekspresowo od Bałtyku do granicy z Czechami? Umowy na kolejne odcinki

Nowe przepisy Prawa o ruchu drogowym korzystne dla diagnostów Odtwórz: Nowe przepisy Prawa o ruchu drogowym korzystne dla diagnostów
Nowe przepisy Prawa o ruchu drogowym korzystne dla diagnostów "Źródło: TVN 24"

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na realizację dwu odcinków ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim położonych między Szczecinem a Świnoujściem. Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk poinformował, że finalizowane są przygotowania do budowy całej S3, od Bałtyku do granicy z Czechami.

Pierwszy kontrakt dotyczy budowy odcinka Brzozowo - Miękowo o długości 22,4 km, natomiast drugi rozbudowy odcinka Miękowo – Rzęśnica o długości 19 km.

Jakie prace?

W przypadku odcinka Brzozowo - Miękowo kontrakt przewiduje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Powstaną nowe węzły drogowe w Brzozowie, Przybiernowie i Babigoszczy. Droga będzie w większości biegła w istniejącym śladzie drogi krajowej nr 3. Zmiany przebiegu wystąpią tam, gdzie będzie to konieczne ze względu na parametry geometryczne oraz koło Brzozowa, które nowa droga ominie od wschodu.

Prace na odcinku Miękowo - Rzęśnica obejmą budowę węzła drogowego Kliniska, dzięki czemu będzie można zlikwidować zlokalizowane na drodze ekspresowej skrzyżowanie z przejściem dla pieszych. Takie rozwiązanie znacząco poprawi poziom bezpieczeństwa, w tym miejscu wielokrotnie dochodziło do wypadków drogowych.

Węzeł Rzęśnica łączący drogę S3 z DW 142 zostanie zastąpiony zupełnie nowym węzłem, którego układ będzie odpowiadał obecnemu przebiegowi głównego potoku ruchu. Tym samym przed tym węzłem przestaną się tworzyć długie korki. Powstaną także przejścia dla zwierząt, a cała trasa zostanie wygrodzona.

W uroczystości uczestniczył minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński.

Trasa S3

- Budowa dróg na Pomorzu Zachodnim jest polską racją stanu, ponieważ inwestycje w tym regionie mają kluczowe znaczenie dla gospodarki całego kraju. Droga ekspresowa S3 jest głównym korytarzem łączącym porty w Szczecinie i Świnoujściu z południem Europy. Zabezpieczyliśmy środki i finalizujemy przygotowania do budowy całej S3, od Bałtyku do granicy z Czechami - podkreślił w poniedziałek na konferencji minister Adamczyk.

- Dzięki dobrym relacjom z Czechami po ich stronie realizowana jest droga D11, czyli droga autostradowa, która połączy naszą S3 z systemem dróg czeskich, a także dalej na południe Europy. Finalizujemy formalności dotyczące bardzo trudnego, drogiego, granicznego odcinka S3 między Lubawką a Kamienną Górą. Rząd swoją decyzją zabezpieczył środki finansowe na całość budowy drogi ekspresowej S3, w także na odcinek Troszyn – Świnoujście - zapewnił szef resortu infrastruktury i budownictwa.

- To co ma miejsce dzisiaj, to zakończenie etapu gadania, kiedy dużo gadaliśmy jako politycy opozycji i przez dwa lata już w rządzie. Teraz przychodzą konkrety - powiedział wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński.

Droga Pomorza Zachodniego

Zdaniem wojewody zachodniopomorskiego Krzysztofa Kozłowskiego "S3 to droga życia Pomorza Zachodniego". - Stawiamy kolejny krok milowy w kontekście budowy drogi ekspresowej S3, drogi życia dla portów położonych w Szczecinie i Świnoujściu, które będą stanowiły zaplecze komunikacyjne dla Czech i Słowacji. Jest to inwestycja absolutnie strategiczna z punktu widzenia polskiej racji stanu - dodał.

Budimex SA jest wykonawcą obu zachodniopomorskich odcinków S3 w ramach formuły projektuj i buduj. Firma w ciągu 15 miesięcy opracuje dokumentację projektową, by móc rozpocząć prace w 2019 r. Planowane zakończenie realizacji drogi to wiosna 2021 r. Wartość inwestycji wynosi 486,8 mln zł.

Według informacji GDDKiA ostatni odcinek S3 na terenie Pomorza Zachodniego, od Świnoujścia do obwodnicy Troszyna, Parłówka i Ostromic o długości 34,5 km, powinien w 2018 r. uzyskać decyzję środowiskową. Zakończenie tej inwestycji planowane jest w 2023 r.

Minister zapowiedział też rozpoczęcie w najbliższym czasie badań geologicznych koniecznych do przyszłej budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina, która będzie przedłużeniem drogi ekspresowej S6, od węzła Goleniów do węzła Kołbaskowo przy autostradzie A6.

- Zachodnia Obwodnica Szczecina to niezwykle ważny projekt dla przyszłości tego regionu. Uruchomi ona wielki potencjał jaki tkwi w Policach oraz Szczecinie. Pojęliśmy decyzję, aby nie czekać, mimo że w ministerstwie rozwoju prowadzone są analizy możliwości realizacji tego projektu. Od jutra podejmujemy działania na rzecz badań geologicznych dla przebiegu tej drogi. Zabezpieczyliśmy środki finansowe - zapowiedział minister.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
achim_b
Realizacja tego projektu spowoduje zamknięcie naszych portów na Bałtyku! W tym wydziwianiu na przekór piskowcy mogą sobie narobić do swoich gaci! Czy warto w imię takiej argumentacji?
  • 0
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane