• rozwiń
    • WIG20 2208.54 -0.16%
    • WIG30 2497.43 -0.11%
    • WIG 57950.18 -0.06%
    • sWIG80 11410.26 -0.38%
    • mWIG40 3665.88 +0.46%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Wielka modernizacja na kolei. Na tych trasach podróż będzie szybsza

Wielka modernizacja na kolei. Na tych trasach podróż będzie szybsza
Foto: PKP PLK S.A. Foto: PKP zapowiada duże inwestycje na kolei

Do 2020 roku o 35 minut skróci się też podróż z Poznania do Szczecina. Natomiast pociągi trasę Poznań - Piła mają pokonywać w jedną godzinę, czyli o 40 minut szybciej niż obecnie. To tylko niektóre z efektów inwestycji kolejowych w Wielkopolsce, jakie zostaną wkrótce przeprowadzone. W sumie pochłoną aż dziewięć miliardów złotych.

O nowych i będących na finiszu inwestycjach kolejowych w Wielkopolsce mówił w Poznaniu prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel.

- Główne założenia projektu to poprawa dostępu do kolei w rejonie aglomeracji miejskich, połączeń międzyregionalnych oraz dostępu do korytarzy towarowych w ruchu towarowym. Poznań ze swoim położeniem wpisuje się praktycznie w te wszystkie założenia - powiedział Merchel na konferencji prasowej.

Krótsza podróż

Najbardziej zaawansowane prace trwają na linii kolejowej E 59 Wrocław - Poznań, na odcinku od Czempinia do Poznania. Przebudowa ma zakończyć się do końca roku. Podróż między stolicami województw zajmie półtorej godziny, a nie jak dotychczas - ponad dwie i pół godziny.

Do 2020 roku o 35 minut skróci się też podróż z Poznania do Szczecina. Natomiast pociągi trasę Poznań - Piła mają pokonywać w jedną godzinę, czyli o 40 minut szybciej niż obecnie.

Kontrowersje budzi sposób przebudowy linii z Poznania do Warszawy, na odcinku Sochaczew - Swarzędz, który zakłada, że pociągi będą musiały kursować objazdem przez Inowrocław. Wiele osób mieszkających w miejscowościach położonych przy trasie kolejowej będzie pozbawionych dostępu do pociągu nawet przez dwa lata.

- Na odcinku Podstolice - Konin linia ta będzie modernizowana od drugiej połowy przyszłego roku przy zamkniętym ruchu całodobowym. W ostatnim czasie były analizowane możliwości prowadzenia ruchu. Na tym odcinku znajduje się jednak bardzo dużo obiektów inżynieryjnych i ze względu na ich położenie terenowe, nie jest możliwe wykonywanie przebudowy. Jesteśmy na etapie procedur przetargowych, a jednym z kryteriów jest maksymalne skrócenie czasu realizacji - tłumaczył Merchel.

Na głównej liście znalazły się także m.in. przebudowa linii kolejowych: Poznań - Kluczbork, Oleśnica/Łukanów - Krotoszyn - Jarocin - Września - Krotoszyn oraz przywrócenie do eksploatacji linii kolejowej na odcinku Kępno - Oleśnica. Zmodernizowana zostanie także infrastruktura zachodniej części poznańskiego dworca Poznań Główny.

Krajowy Program Kolejowy

Krajowy Program Kolejowy składa się z projektów listy podstawowej i listy rezerwowej. W województwie wielkopolskim na 13 inwestycji z głównej listy zostało przeznaczonych ponad pięć mld złotych. Z kolei dziewięć projektów na łączną wartość ponad 3,5 mld złotych oczekuje na ewentualną możliwość realizacji.

- Na te projekty przygotowujemy studia wykonalności oraz dokumentację. W momencie pozyskania dodatkowych środków finansowych, będą one mogły być realizowane. W ostatnich dwóch tygodniach otworzyliśmy sześć dużych postępowań przetargowych. I średnia cena jest na poziomie 60-80 procent założonego kosztorysu. To znaczy, że jest ta iskierka nadziei, że te pieniądze znajdą się również na projekty z listy rezerwowych - zaznaczył prezes PKP PLK.

 

Zobacz materiał z ubiegłorocznej jazdy testowej pociągów wyprodukowanych przez bydgoską Pesę (17.06.2015):

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane