• rozwiń
    • WIG20 2122.43 +0.79%
    • WIG30 2426.35 +0.71%
    • WIG 56476.70 +0.63%
    • sWIG80 11581.99 -0.48%
    • mWIG40 3771.79 +0.17%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 16:13

Dostosuj

Nowe stawki akcyzy. Będą wyższe, ale bardziej zrównoważone

upload/tvn24/video_watermark_tvn24bis/AKCYZA TURBO.mp4 Odtwórz: upload/tvn24/video_watermark_tvn24bis/AKCYZA TURBO.mp4
Foto: Shutterstock | Video: TVN Turbo Foto: Nowe stawki akcyzy. Od kiedy i ile? | Video: upload/tvn24/video_watermark_tvn24bis/AKCYZA TURBO.mp4

Nowe stawki akcyzy na pewno nie zaczną obowiązywać od stycznia 2017 roku. To dobra wiadomość dla wszystkich osób, które zamierzają w najbliższym czasie zarejestrować w Polsce samochód z zagranicy. Jest także zła wiadomość, ostateczny projekt zmiany stawek jest już gotowy. Materiał z programu "Raport" w TVN Turbo.

Połączone senackie komisje opowiedziały się w tym tygodniu za poprawką do projektu nowelizacji ustawy o akcyzie i uzależnieniu wysokości podatku dla sprowadzanych samochodów od pojemności silnika i normy emisji spalin, z uwzględnieniem wieku samochodu.

Senator Grzegorz Peczkis (PiS) z komisji infrastruktury powiedział, że projekt - po zmianie - nie uderzy w pojazdy używane sprowadzane do Polski. Zapewnił jednak, że osoby, które do tej pory nie płaciły tego podatku, zostaną takiej możliwości pozbawione. - Doprowadzimy do doszczelnienia systemu, aby ten podatek był płacony - zapowiedział Peczkis.

Od czego podatek?

Zgodnie z projektem, który uzyskał akceptację komisji, akcyza od samochodów ma zależeć od pojemności silnika oraz normy emisji spalin (tzw. norma euro). Dodatkowo opłata będzie także zależna od wieku pojazdu, co ma regulować tzw. współczynnik deprecjacji.

Przyjęto, że dla poszczególnych norm euro stawka podatku będzie wzrastać. Tym samym, im niższą normę emisji poziomu spalin spełnia dany pojazd (a więc posiada gorsze parametry środowiskowe w zakresie emisji spalin), tym przypisana mu będzie wyższa stawka opodatkowania. Ponadto stawka ma wzrastać wraz z pojemnością silnika.

Ostateczna stawka akcyzy będzie jednak pomniejszana o współczynnik spadku wartości auta.

Współczynnik deprecjacji ma uwzględnić spadek wartości pojazdu z upływem czasu. W ten sposób faktyczne obciążenie podatkowe samochodów starszych będzie niższe niż to, które wynika ze stawek przypisanych danej normie i pojemności silnika.

- Zakłada się w efekcie samochody starsze będę kupowane znaczniej rzadziej niż obecnie, czego efektem będzie poprawa stanu technicznego samochodów użytkowanych na terytorium RP oraz przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach - mówił wiceminister finansów Wiesław Jasiński.

- Stawki opodatkowania dla samochodów o małych i średnich pojemnościach, poniżej 2 litrów, które spełniają wymogi jakościowe normy 6, 5 i 4, a więc te samochody, które są wyprodukowane co do zasady najpóźniej w 2005 r., a więc 11-letnie, zaprojektowano na takim poziomie, by faktyczne obciążenie akcyzą tych pojazdów było porównywalne do opodatkowania płaconego na aktualnych zasadach - zapewnił Jasiński.

Dodał, że dla nowych samochodów o dużych pojemnościach silnika i znacznej wartości (samochody z pojemnością silnika powyżej 4000 cm sześc., ale także z kategorii pomiędzy 3500 cm sześc. a 3999 cm sześc.) stawki opodatkowania mają stanowić efekt zachęty dla rejestracji w Polsce. Dziś takie auta są obecnie często rejestrowane za granicą.

Bonus

Projekt przewiduje specjalny bonus w przypadku samochodów z napędem hybrydowym - naliczona akcyza będzie dla takich samochodów pomniejszana o 20 proc. Jasiński poinformował, że zmiana wprowadza też akcyzę na samochody ciężarowe do 3,5 tony. Zapewnił, że nowa formuła jest zgodna z prawem unijnym.

Zgodnie z projektem zmiany mają wejść w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.

W dokumencie resortu finansów podano kilka przykładów zmian. Wynika z nich, że np. w przypadku:

- opla corsy z 2007 r. o pojemności 1364 cm3 akcyza spadnie z 558 zł obecnie do 459 zł,

- audi A6 z 2006 r. wyposażonego w trzylitrowy silnik trzeba będzie zapłacić 5120 zł akcyzy, a nie 7254 zł, jak obecnie,

- volkswagena polo z 2002 r. (silnik 1,2 l) podatek wyniesie 350 zł wobec 341 zł teraz,

- golfa (1390 cm3) z 2016 r. akcyza spadnie z 2596 zł obecnie do 1125 zł.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (9)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
maxpatriot
Tak! Akurat tu chodzi o środowisko! hahahahahaha na 500+ brakuje dziadom. Proste, że jak kto ma kasę to kupi nowy...a reszta ma kredyty hipoteczne to nawet nie dostaną kredytu na nowe! a kogo stać za gotówkę????chyba Misiewiczów!
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Jancio Brzydal
Jeśli te prztyklady podawało ministerstwo finansów to lecą w głupa akcyza za Corse z 2007 a silnikiem 1,4 jest już osiągalna w wysokości 300zł. wiec jak proponują 459zł to jest to podwyżką o połowę. pewnie po to by zwrócił się 500+
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
SEBBAX
pis wszystko popodnosi - każdy podatek i wprowadzi kilka nowych - to najbardziej okradający obywateli rząd w wolnej kiedyś demokratycznej a dziś totalitarnej Polsce...
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
bolek20
PO robiło to samo. Zapomniałeś? Sam VAT 23% to już totalne kłamstwo z ust ówczesnego premiera.
  • 0
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
maxpatriot
bolek 20-nie porównuj zmiany vat o 1%...nawet tego nie odczułeś...za to nowa akcyza to dopiero kwoty i rozbój!!!!
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
KETman1
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Zwęglona Zielona Pyra
Nic juz pisiorkom nie pomoze, kto miał kupic auto to juz to zrobił, a ci co planuja później to kupią je po zmianie władzy
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane