• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-18 17:15

Dostosuj

Temat: Motoryzacja

Posłowie chcą zniesienia obowiązku używania świateł w dzień. Jest odpowiedź

Elektroniczny system ograniczenia prędkości od 2022 roku Odtwórz: Elektroniczny system ograniczenia prędkości od 2022 roku
Elektroniczny system ograniczenia prędkości od 2022 roku "Źródło: TVN Turbo"

"Kierowcy po raz kolejny podkreślają, iż używanie świateł mijania w dzień w niczym nie poprawia bezpieczeństwa na drodze" - zaznaczyli posłowie w interpelacji skierowanej do Ministerstwa Infrastruktury. Parlamentarzyści zwrócili się z pytaniami, czy resort planuje zmianę przepisów w tej sprawie. Teraz do tej propozycji odniósł się przedstawiciel ministerstwa.

Interpelację w sprawie używania świateł mijania w dzień skierowali do Ministerstwa Infrastruktury połowie Paweł Szramka (Kukiz'15), Paweł Skutecki (Konfederacja), Maciej Masłowski (Kukiz'15).

"Kierowcy po raz kolejny podkreślają, iż używanie świateł mijania w dzień w niczym nie poprawia bezpieczeństwa na drodze. Nie istnieją żadne wiarygodne badania, które dowodzą, że włączone w dzień światła mijania realnie wpływają na zmniejszenie liczby wypadków drogowych. Mało tego, są badania, które temu przeczą" - wskazali.

Parlamentarzyści powołali się na stanowisko dr. inż. Sławomira Gołębiowskiego, wieloletniego biegłego sądowego w zakresie techniki samochodowej wypadków drogowych. Jak czytamy w interpelacji, twierdzi on, że jego badania dowodzą, iż wprowadzenie nakazu używania świateł mijania w Polsce w 1991 roku nie miało pozytywnego wpływu ani na liczbę zderzeń samochodów, ani na wypadki z pieszymi. "Gołębiewski zwraca uwagę, że w miesiącach jesiennych i zimowych w sezonie 1990/91 do 45 procent wypadków dochodziło w dzień. Po wprowadzeniu nowych przepisów ten odsetek się nie zmienił" - dodano.

Parlamentarzyści zapytali zatem, jakie jest stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie i czy podejmie się zmiany przepisów.

Ministerstwo odpowiada

Odpowiedzi, z upoważnienia ministra infrastruktury, udzielił Rafał Weber, sekretarz stanu w MI.

Jak wyjaśnił, zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym, kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może natomiast używać świateł do jazdy dziennej.

Weber poinformował, że taki obowiązek - oprócz Polski - funkcjonuje w 14 państwach Unii Europejskiej: Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Estonii, Finlandii, Litwie, Łotwie, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Węgier i Włoch.

W przypadku części państw, które nie wprowadziły tego obowiązku instytucje państwowe odpowiedzialne za kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego zalecają stosowanie świateł w ciągu dnia dla zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. Przedstawiciel MI dodał, że spośród państw Unii Europejskiej jedynie Austria wycofała się całkowicie w 2008 roku z wprowadzonego nieco ponad dwa lata wcześniej obowiązku używania świateł w ciągu dnia. Z kolei Chorwacja ograniczyła zakres tego obowiązku.

Badania

Rafał Weber zaznaczył, że kwestia obowiązku jazdy z włączonymi światłami mijania w ciągu dnia wywołuje ożywioną dyskusję, zarówno w Polsce, jak i w innych państwach Unii Europejskiej.

Jak poinformował, szczegółowe opracowania w kwestii używania świateł mijania przedstawił Instytut Transportu Samochodowego. "Przeprowadzone badania wykazały, że rozwiązanie to korzystnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego, powodując trwały spadek zagrożenia w dzień w grupie wypadków, na którą to rozwiązanie mogło mieć wpływ" - dodał.

Sekretarz stanu w MI stwierdził, że mając na uwadze wnioski z przeprowadzonych badań i analiz oraz doświadczenia znacznej części państw Unii Europejskiej, ustawowy obowiązek używania świateł mijania albo świateł do jazdy dziennej, podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza w czasie od świtu do zmierzchu "jest właściwym rozwiązaniem i powinien zostać utrzymany".

Jak podkreślił, "z tego względu, w najbliższej perspektywie resort nie planuje podejmowania działań legislacyjnych mających na celu zmianę obowiązujących przepisów".

ZOBACZ ODPOWIEDŹ MINISTERSTWA

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (36)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Michał800
Kukiz'15, Konfederacja i wszystko jasne.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
SkarbiecTuvalu
W deszczu nic nie widać nawet w dzień , nie mówię o zlewaniu się kolorystyki z tłem chociaż nie jestem zawodowym kierowcą ale wybitność raczej licha , czasami liczą się setne sekundy a jak coś mignie to zawsze większe prawdopodobieństwo że zauważysz
  • 0
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Izydoraftu
To z pewnością Ci kierowcy,którzy jeżdżą złomem,samochodami nadającymi do kasacji domagają się jazdy w ciągu dnia bez świateł.Jazda na światłach niezaprzeczalnie polepsza widoczność. Pozdrawiam
  • 6
  • 5
  • zgłoś naruszenie
zamknij
dugma
Tylko ten, który nigdy nie siedział za kierownicą, może twierdzić, że światła nie poprawiają widoczności samochodu na drodze. A w ogóle, dlaczego im te światła przeszkadzają? Co to za problem?
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
com
Loading...
com
jak ktoś jest ślepy i nie widzi samochodu to lepiej niech chodzi piechotą a jazda bez świateł to oszczędności średnio 1 litr na 100 kilometrów co w skali kraju daje olbrzymie oszczędności
  • 1
  • 10
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Rowy
2 żarówki H4 zużywają ok 120W niech tylne zużywają tyle samo czyli w sumie 240W przy mocy samochodu 60000W (80KM) to ich moc daje 0.4% czyli nie jeden litr, a przy spalaniu np 7 jak w dieslu to bedzie 0,04l
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
bolek20
Gdyby auta w ogóle przestały jeździć, to jest oszczędność średnio 10l/100km co w skali kraju daje olbrzymie oszczędności...
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
bog59
Jak czytam wypowiedzi tego typu,przypominają mi się opinie z dziewięćdziesiątego pierwszego roku o tym,jak bardzo jazda na włączonych światłach podgrzeje atmosferę.
Nie dziwmy się więc,że mamy na naszych drogach tak wspaniałych kierowcuf .
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Nox
Loading...
Nox
Ciekawe co ich motywuje, że żarówki się zużywają? a może to pobór prądu przez światła powoduje zwiększenie zużycia paliwa... serio co pomysł od Kukiza to większy absurd...
  • 5
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane