• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-18 17:15

Dostosuj

Temat: Motoryzacja

Ważne zmiany dla kierowców. "Mam nadzieję, że Sejm przyjmie ustawę"

Minister infrastruktury o przepisach dotyczących korytarzy życia i jazdy na suwak Odtwórz: Minister infrastruktury o przepisach dotyczących korytarzy życia i jazdy na suwak
Minister infrastruktury o przepisach dotyczących korytarzy życia i jazdy na suwak "Źródło: tvn24"

Już wkrótce mają wejść w życie przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia oraz obowiązku jazdy na suwak. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk liczy, że nowela ustawy Prawo o ruchu drogowym zostanie przyjęta przez obecny Sejm na posiedzeniu tuż po wyborach.

Zgodnie z decyzją prezydium Sejmu rozpoczęte 11 września ostatnie posiedzenie Sejmu tej kadencji, zostało przerwane 12 września nad ranem i ma być kontynuowane po wyborach parlamentarnych - w dniach 15-16 października.

- Mam nadzieję, że Sejm przyjmie ustawę dotyczącą korytarzy życia, dlatego że nie ma tutaj żadnych głosów negatywnych, wręcz odwrotnie, ta zmiana ustawy jest bardzo oczekiwana - powiedział w piątek minister Andrzej Adamczyk.

Przepis dotyczący korytarzy życia powinien zacząć obowiązywać od 30 listopada. Z kolei zapis ustawy dotyczący tak zwanej jazdy na suwak wejdzie w życie 60 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Korytarz i suwak

Rada Ministrów przyjęła na początku września opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym, wprowadzający przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.

Celem projektu jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów.

Regulacja ma doprecyzować obecnie obowiązujące przepisy poprzez dokładne określenie zasad tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych oraz ustępowania im pierwszeństwa, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza. W skrócie – kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami - na prawo, tak aby umożliwić swobodny przejazd pojazdom ratunkowym.

W przypadku jazdy na suwak przepisy precyzyjnie określą zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Sformalizują też zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.

Wypadki

Rocznie na polskich drogach ma miejsce około 32 tysiące wypadków. Do każdego z nich muszą dojechać służby ratunkowe.

Często na drodze straży pożarnej, pogotowia ratunkowego czy policji stają kierowcy, którzy nie wiedzą, jak prawidłowo ustąpić służbom miejsca na drodze.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
bies_czady
Przepis z jazdą "na suwak" jest z gatunku usankcjonowania prawnego braku kultury. W krajach zachodnich z jazdą "na suwak" spotkałem się kilkanaście lat temu, ale w przypadkach nieprzewidywalnego wyłączenia pasa ruchu. Natomiast w Polsce to banda cwaniaków widząc kolejkę, po prostu ja omija, bo w kolejce niech stoją jelenie.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane