• rozwiń

"Dobrze jest słuchać rad mamy". Wyjątkowa kampania skierowana do polskich kierowców

"Mama przedstawia". Wyjątkowa kampania skierowana do polskich przewoźników Odtwórz: "Mama przedstawia". Wyjątkowa kampania skierowana do polskich przewoźników
Foto: YouTube - Mother presents | Video: motherpresents.org Foto: Na potrzeby kampanii stworzono film przedstawiający polskiego kierowcę | Video: "Mama przedstawia". Wyjątkowa kampania skierowana do polskich przewoźników

"Mama przedstawia" to kampania społeczna, która ma pomóc polskim przewoźnikom w przestrzeganiu zasad jazdy w Norwegii. Wszystko po to, by było bezpieczniej. Surowe warunki panujące na norweskich drogach powodują, że ryzyko wypadku z udziałem zagranicznego kierowcy statystycznie wzrasta aż 3-krotnie. Film z rodziną z Krosna cieszy się dużą popularnością w internecie.

Jak informują autorzy kampanii, każdej doby ponad 3 tys. tirów wjeżdża do Norwegii, większość z Europy Wschodniej.

- Ja nie mówię po polsku. Ledwo mówię po angielsku. Więc jak spotkam kierowcę ze wschodniej Europy, to jak mam się z nim porozumieć? - mówi w spocie Geir Kvam, przedstawiciel władz norweskich i partnerów sektora transportu.

Po co ta kampania? By było bezpieczniej: zarówna dla kierowców, jak i samych Norwegów. Warunki na skandynawskich drogach często są trudniejsze od tych, do jakich przyzwyczajeni są zagraniczni kierowcy. Do tego dochodzi wiele szczególnych przepisów, np. dotyczących rodzaju opon i stosowania łańcuchów śniegowych dla samochodów ciężarowych. Do tej pory jednak norweskim władzom trudno było nawiązać dialog z kierowcami. - Dlatego zadaliśmy sobie pytanie: kogo posłuchają? - mówi Ingrid Finboe Svendsen, dyrektor Państwowej Inspekcji Pracy, jednego z uczestników kampanii. - Odpowiedź była oczywista: mamy! - wyjaśnia.

Kampania "Mama przedstawia"

Stąd też norweska kampania społeczna "Mama przedstawia" ("Mamma presenterer"), wspierająca kierowców tirów w adaptacji do ekstremalnych warunków i zasad jazdy w Norwegii.

"Poprzez Mamma presenterer (Mama przedstawia) chcemy przekazać wszystkim zagranicznym kierowcom, że o ile stosują się do tych szczególnych norweskich przepisów i zachowują ostrożność podczas warunków panujących na norweskich drogach, to są bardzo mile widziani na drogach naszego kraju. A jak wszyscy wiedzą, dobrze jest słuchać rad mamy" - czytamy na stronie akcji.

Na potrzeby kampanii stworzono film przedstawiający polskiego kierowcę podróżującego wraz ze swoją mamą tirem. Bohaterami jest rodzina z Krosna. Do udziału w nim twórcy zaprosili Annę Gorzynik, mieszkankę Krosna, a prywatnie mamę 33-letniego Łukasza - kierowcy ciężarówki. Mama wraz z synem przemierzała tirem norweskie szlaki. Władze kraju wierzą, że udział matki pięciorga dzieci pomoże sprawić, aby warunki pracy i jazdy w Norwegii były bezpieczniejsze dla zagranicznych kierowców.

Raport badawczy Fafo/TOI podaje, że w wypadkach drogowych z udziałem samochodów ciężarowych ginie aż o 35 proc. więcej ludzi niż wynosi średnia europejska.

Film jest rozpowszechniany również w innych krajach Europy Wschodniej oraz w Norwegii. Kampania "Mama przedstawia" powstała z inicjatywy organizacji pracodawców, organizacji pracowników oraz władz.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane