• rozwiń
    • WIG20 2232.54 +0.29%
    • WIG30 2527.68 +0.17%
    • WIG 58735.90 +0.19%
    • sWIG80 11602.61 +0.13%
    • mWIG40 3736.18 -0.34%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 11:35

Dostosuj

Temat: Motoryzacja

Jazda "na suwak". Rząd szykuje zmiany dla kierowców

Samochodem elektrycznym po buspasie. Policja wyjaśnia, czy kierowcy grozi mandat Odtwórz: Samochodem elektrycznym po buspasie. Policja wyjaśnia, czy kierowcy grozi mandat
Samochodem elektrycznym po buspasie. Policja wyjaśnia, czy kierowcy grozi mandat "Źródło: TVN Turbo"

Rząd jeszcze w tym roku chce uregulować tak zwaną jazdę na suwak. Jak tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury, które jest odpowiedzialne za przygotowanie projektu, "konieczne jest uzupełnienie dotychczasowych regulacji prawnych obowiązujących w Polsce o wprowadzenie przepisów precyzyjnie określających postępowanie kierowców".

Jak wynika z informacji dostępnych na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

"Pojawiła się potrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań, które byłyby »pomocne« w zmniejszeniu długości zatorów drogowych, a co za tym idzie zapewnieniu płynnego i bezpieczniejszego ruchu na drogach w przypadku wykonywania manewru zmiany pasa ruchu, kiedy na jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu w jednym kierunku, co najmniej jeden z pasów np. kończy się (zanika)" - czytamy w informacji resortu o przyczynach wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie.

Jazda "na suwak"

Według Ministerstwa Infrastruktury "stosowanie przez polskich kierowców metody zamka błyskawicznego (jazdy "na suwak" - red.), która nie jest uregulowana w polskich przepisach ustawowych, jest jedynie wciąż mało spopularyzowanym efektem działań promujących i uświadamiających społeczeństwo".

Dlatego resort wraz z nowelizacją Prawa o ruchu drogowym chce wprowadzić obowiązek jazdy "na suwak", czyli naprzemiennego włączania się do ruchu.

Znaki informujące o tej metodzie jazdy pojawiły się już w kilku miastach Polski, między innymi Gdańsku, Katowicach, Sopocie, Warszawie. Na razie nie można karać za ich nieprzestrzeganie, stanowią jedynie zalecenie.

Jak dodano, biorąc pod uwagę przykłady z polskich dróg, jak choćby wymuszanie wjechania z końca swojego zanikającego pasa przez kierujących pojazdami na pas ruchu z dalszą możliwością kontynuacji jazdy i przepisy obowiązujące w niektórych państwach Unii Europejskiej - Prawo o ruchu drogowym nie zawiera wystarczająco jednoznacznych dyspozycji dla zachowania się kierujących pojazdami w przypadku zanikania chociażby jednego z pasów ruchu na jezdni jednokierunkowej.

Resort przypomina, że Prawo o ruchu drogowym reguluje wprawdzie sposób wykonywania manewru zmiany pasa ruchu drogowego przez kierujących pojazdami, jednak - jak dodano - "przepis ten obowiązuje w - niemalże niezmienionej formie - od 1998 roku".

"Dlatego też konieczne jest uzupełnienie dotychczasowych regulacji prawnych obowiązujących w Polsce o wprowadzenie przepisów precyzyjnie określających postępowanie kierowców w przypadku omawianego problemu" - czytamy.

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie KPRM, projekt w tej sprawie ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w trzecim kwartale 2019 roku. Według oficjalnych harmonogramów (stan na koniec czerwca) do końca kadencji pozostały trzy posiedzenia Sejmu i trzy posiedzenia Senatu - ostanie we wrześniu.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (3)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane