• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Powrót czeskiej legendy. Nowa Cezeta pojedzie na prąd

Cezeta 506 Odtwórz: Cezeta 506
Foto: Cezeta Motors, www.cezeta.com/ Cezeta Motors | Video: Cezeta Motors, www.cezeta.com Foto: Cezeta 506 | Video: Cezeta 506

Historia zatoczyła koło. Cezeta znów jest w grze i będzie produkować jednoślady. Firma z Czech idzie z duchem czasu i stawia na zieloną energię. Nowa Cezeta 506 wyjedzie niedługo z fabryki napędzana silnikiem elektrycznym.

Jedne z pierwszych skuterów w historii były produkowane w Czechosłowacji w latach 1957-1964. To od jednośladów produkowanych u naszych południowych sąsiadów zaczął się boom na taki pojazdy. Na przełomie lat 50 i 60-tych produkowano tam modele 501, 502 oraz 505. Wszystkie z nich były obudowanymi motocyklami o bryle przypominającej torpedę.

Do gamy dołączy teraz model 506, którym firma wskrzesza produkcję jednośladów. Podczas gdy modele z lat 50. i 60. napędzane były dwusuwowymi silnikami o pojemności 175 ccm, współczesny model jest wyposażony w silnik elektryczny. Co ciekawe, retro skutery spod znaku Cezetki spalały 3,2 litry i na jednym tankowaniu mogły pokonać nieco ponad 300 km. Producent upiera się, że elektrony zgromadzone w baterii Panasonic – montowanej w 506 – pozwolą na pokonanie nawet 200 km na jednym ładowaniu.

Prędkość maksymalna benzynowych skuterów z tamtych lat wynosiła 83 km/h. Elektryczny ma się rozpędzać nawet do 110 km/h. Jeszcze jedną drobną różnicę stanowi fakt, że w modelach 501, 502 oraz 505 zbiornik paliwa umieszczony był zaraz nad przednim kołem, w panelu zespolonym z reflektorem. Użytkownicy starych Cezetek żartowali, że ich jednoślady – niczym prawdziwa torpeda – z przodu mają zapalnik. Model 506, posiadający źródło energii w mniej łatwopalnej postaci, może się okazać nieco bezpieczniejszy w trakcie czołowej kolizji.

Prototypowy motocykl wyprodukowany w Pradze napędza mający 11 kW motor elektryczny. Aktualnie Czesi są na etapie starania się o pozwolenia i homologacje.

Ręcznie składany motocykl ma trafić do sprzedaży wyposażony w elektroniczny moduł, który pozwoli z poziomu telefonu komórkowego zmieniać parametry jazdy i dostrajać prędkość maksymalną oraz przyspieszenie. Ponadto będzie można sprawdzić najbliższą stację doładowującą i posłuchać ulubionych utworów poprzez wbudowane głośniki Bluetooth.

506 ma być dostarczany z gwarancją na 3 lata lub 45 000 km. Cena to około 30 tys. zł.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane