• rozwiń
    • WIG20 2203.16 -0.41%
    • WIG30 2491.35 -0.35%
    • WIG 57842.41 -0.25%
    • sWIG80 11450.66 -0.02%
    • mWIG40 3655.72 +0.18%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 10:23

Dostosuj

Temat: Motoryzacja

Autostrady kontra ekspresówki. Jedna kluczowa różnica

Autostrady kontra ekspresówki Odtwórz: Autostrady kontra ekspresówki
Autostrady kontra ekspresówki "Źródło: TVN Turbo"

Nawet 15 milionów złotych - o tyle może być tańsza budowa kilometra ekspresówki od autostrady. W przypadku dróg typu S wyższe są również unijne dofinansowania, ponieważ ekspresówka nie generuje dodatkowych przychodów. Różnice między autostradami a ekspresówkami przedstawiono w materiale programu "Raport" w TVN Turbo.

Obecnie mamy w Polsce 1672 kilometry autostrad i 2180 kilometrów ekspresówek. Do 2025 roku ich długość ma wzrosnąć odpowiednio do około 2000 i 4100 kilometrów.

- Program autostradowy planujemy zamknąć do 2025 roku autostradą A2 w kierunku wschodnim do granicy. Natomiast sieć dróg ekspresowych będziemy rozwijać na bieżąco. Liczymy, że w 2030 roku będziemy zbliżać się powoli do zakładanej długości - powiedział Szymon Piechowiak z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zgodnie z planami docelowo łączna długość dróg ekspresowych w Polsce ma wynieść blisko 6000 kilometrów.




Autostrady kontra ekspresówki

Jakie są najważniejsze różnice między tymi kategoriami dróg? Zgodnie z ustawą o drogach publicznych droga ekspresowa może mieć jedną lub dwie jezdnie, natomiast autostrada musi być "wyposażona przynajmniej w dwie trwale rozdzielone jednokierunkowe jezdnie".

Jeśli chodzi o maksymalną dopuszczalną prędkość, to wynosi ona w przypadku autostrady 140 km/h, w przypadku drogi ekspresowej dwujezdniowej - 120 km/h, a drogi ekspresowej jednojezdniowej - 100 km/h.

Pasy na autostradzie są szersze o 25 centymetrów, ale taki stan już niedługo może ulec zmianie.

- Gdy autostrada jest rozbudowana do trzech pasów, a o takich autostradach w Polsce mówimy coraz częściej, to pasy będą zwężane o te 25 centymetrów, które różnią parametry techniczne drogi ekspresowej i autostrady - wskazał Jan Styliński z Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

- Z punktu widzenia użytkownika różnice są naprawdę marginalne - dodał.

Co ważne drogi ekspresowe też są budowane w sposób umożliwiający ich rozbudowę.

Najważniejsza różnica: kwestia opłat

Na drogach ekspresowych w szczególnych sytuacjach dopuszczalna jest też budowa skrzyżowań. Dodatkowo, jeżeli ekspresówka prowadzi przez miasto, mogą z niej korzystać autobusy miejskie.

Ponadto węzły na autostradzie są dopuszczalne w odległości minimum 15 kilometrów, podczas gdy na drogach ekspresowych musi to być co najmniej 5 kilometrów.


 

Polskie autostrady i drogi ekspresowe są drogami bardzo podobnymi, ale dla przeciętnego kierowcy najważniejszy jest fakt, że przejazd ekspresówkami jest bezpłatny.




Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (4)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
PaXpandreu
Wszystkie autostrady w Polsce (docelowo tylko 2000km) powinny być minimum 3 pasmowe na całej swojej długości. Budowanie 2 pasmówek jest juz dziś pozbawione sensu, czego dowodzą A4 i A2.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
michel40
Drogowcy wyciągnęli wnioski i na zaproszenie do przetargu zgłosiło się 0 (sławnie zero) firm i nici z finansowania przez UE.
  • 4
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Kunesz
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Andrzej Wolski
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane