• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-18 17:15

Dostosuj

Temat: Motoryzacja

Co z "anglikami" na polskich drogach po brexicie? Ministerstwo wyjaśnia

Johnson ma nowy pomysł w sprawie brexitu. Chce strefy regulacyjnej Odtwórz: Johnson ma nowy pomysł w sprawie brexitu. Chce strefy regulacyjnej
Johnson ma nowy pomysł w sprawie brexitu. Chce strefy regulacyjnej "Źródło: Fakty po południu"

Od ponad czterech lat możliwa jest w Polsce rejestracja aut z kierownicą fabrycznie zamontowaną po prawej stronie. Czy takie pojazdy będą dopuszczone do ruchu po brexicie? Odpowiedź w tej sprawie tvn24bis.pl przesłało Ministerstwo Infrastruktury.

Od sierpnia 2015 roku można rejestrować w Polce samochody z kierownicą fabrycznie zamontowaną po prawej stronie, tak zwane angliki.

Zgodnie z przepisami takie pojazdy przed dopuszczeniem do ruchu muszą być poddane drobnym poprawkom. Na przykład prędkościomierz samochodu ma być wyskalowany w km/h (lub jednocześnie w km/h i mph).

Spełnienie wymogów jest weryfikowane podczas okresowego badania technicznego, przeprowadzanego przed pierwszą rejestracją w Polsce.

Auta z kierownicą po prawej stronie

Postanowiliśmy zapytać Ministerstwo Infrastruktury, czy szykuje zmiany w przepisach w związku ze zbliżającym się brexitem. Obecnie obowiązujący termin wyjścia Wielkiej Brytanii z UE to 31 października.

"Ministerstwo Infrastruktury nie przewiduje zmiany przepisów o dopuszczeniu do ruchu pojazdów z kierownicą po prawej stronie po opuszczeniu przez Zjednoczone Królestwo struktur Unii Europejskiej" - poinformował w odpowiedzi przesłanej tvn24bis.pl rzecznik MI Szymon Huptyś.

"Pojazdy z kierownicą po prawej stronie będą mogły poruszać się w ruchu drogowym i będą rejestrowane zgodnie z obowiązującym obecnie prawem" - dodał.

Na podstawie danych przekazanych nam przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar możemy wnioskować, że po polskich drogach porusza się obecnie kilkanaście tysięcy "anglików".

Wyrok Trybunału

Wejściu w życie przepisów umożliwiających rejestrację samochodów z kierownicą fabrycznie zamontowaną po prawej stronie towarzyszyły spore kontrowersje. Część osób miała bowiem obawy o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Przepisy umożliwiające rejestrację pojazdów z kierownicą umieszczoną po prawej stronie zostały opracowane w celu wypełnienia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 20 marca 2014 roku.

KE wskazywała, że Polska łamie unijną dyrektywę o homologacji typów układów kierowniczych z 1970 roku, dyrektywę ramową o homologacji pojazdów silnikowych z 2007 roku, a także art. 34 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, ze względu na uzależnienie rejestracji w Polsce nowych oraz wcześniej zarejestrowanych w innych krajach członkowskich samochodów osobowych z kierownicą po prawej stronie od przełożenia kierownicy na lewą stronę.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (3)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
jan pierwszy
.... chyba samobójcy tymi autami jeżdżą, pół biedy jak zrobią szkodę tylko sobie. Ubezpieczyciele powinni właściwie ocenić ryzyko jakie niosą te auta i adekwatnie wycenić OC.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Kunesz
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Marys_kalcer
czemu narazac ludzi na kierowcow ktorzy musza wyjechać ponad polowa samochodu na drugi pas aby sprawdzić czy mogą wyprzedzić ? Brexit to brexit .... wychodzi Anglia z Europy, wychodzi z Europy Anglia.
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane