• rozwiń
    • WIG20 2158.94 -0.47%
    • WIG30 2459.33 -0.39%
    • WIG 57502.14 -0.29%
    • sWIG80 11763.70 +0.51%
    • mWIG40 3786.21 +0.05%

Ostatnia aktualizacja: 2019-11-29 17:15

Dostosuj

W Polsce brakuje tysięcy zawodowych kierowców. Choć zarobić można ponad 6 tys. zł

W Polsce brakuje tysięcy zawodowych kierowców. Choć zarobić można ponad 6 tys. zł
Foto: Shutterstock Foto: W Polsce brakuje zawodowych kierowców

Zatrudnienie w tej branży może znaleźć nawet 100 tysięcy osób. Niektóre firmy wskutek problemów transportowych zawieszają zlecenia - wynika z raportu firmy doradczej PwC. - To jedna z głównych barier rozwoju firm transportowych - uważa prezes Związku Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" Maciej Wroński.

Raport „Rynek pracy kierowców w Polsce” został przygotowany przez PwC na zlecenie i przy współpracy ze Związkiem Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”.

Zdaniem ekspertów PwC obecnie brakuje ok. 100 tys. kierowców (20 proc. zatrudnienia w branży).

Autorzy badań przestrzegają, że takie deficyty mogą mieć negatywny wpływ na rozwój sektora transportowego.

- Jeżeli branża by się rozwijała dość wolno, tak naprawdę wolniej niż dotychczas, to za 10 lat może brakować 300 tys. kierowców. To jest poważny problem nie tylko dla branży, ale także dla całej gospodarki - mówi ekonomista PwC Mateusz Walewski.

Przyczyny?

Ciężkie warunki pracy, niskie zarobki to tylko niektóre z przyczyn, które zniechęcają do podejmowania tego zajęcia.

Niedobór kierowców sprawia, że firmy już nie przyjmują pewnych zleceń. - Z raportu wynika, że stały brak kierowców odczuwa 20 procent firm transportowych, natomiast 60 procent firm sygnalizuje podobne problemy raz na jakiś czas - mówi Mateusz Walewski.

Badacze PwC zwracają uwagę na znaczenie polskiego sektora transportowego - jest jednym z najsilniejszych w Europie. Jego wyhamowanie przyniosłoby szkody dla całej gospodarki.

Presja spedytorów

Najbardziej dotkliwym problemem jest presja, jaką wywołują spedytorzy, którzy niejednokrotnie oczekują nierealnych terminów dostaw.

Wroński proponuje także uruchomienie szkolnictwa zawodowego, ponieważ obecnie młody człowiek, który rozważa podjęcie tego zawodu, jest zmuszony wyłożyć prywatne pieniądze na szkolenia, które są konieczne.

Według Walewskiego główną barierą na rynku są koszty zdobycia uprawnień.

- Zdobycie zawodu kierowcy z pełnymi uprawnieniami jest bardzo drogie. Obecnie, żeby zostać pełnoprawnym kierowcą trzeba wydać - najczęściej z własnej kieszeni, a mówimy o ludziach często bez wykształcenia, od 9 do 12 tys. zł. To jest bardzo poważna bariera - mówi ekonomista.

Szkolenia ze środków publicznych

Jak wskazał, "dobrym rozwiązaniem byłoby wsparcie szkolenia kierowców ze środków publicznych". Jego zdaniem w szkołach zawodowych dla dorosłych powinno się wprowadzić program szkolenia kierowców. Uczestniczący w konferencji prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński wskazuje, że brak kierowców to główna bariera rozwojowa firm przewozowych.

Autorzy raportu szacują, iż popyt na kierowców samochodów ciężarowych będzie rósł w tempie zbliżonym do tempa wzrostu przewozów towarowych - czyli o 2,5 - 3 proc. rocznie do roku 2025, a to oznacza - jak wskazują autorzy - że do 2025 r. liczba kierowców samochodów ciężarowych powinna wynosić ponad 800 tys.

Analitycy PwC ocenili, że zbyt mało osób co roku, uzyskuje kwalifikacje niezbędne do wykonywania zawodu. Jak podkreślił Wroński w Polsce powinno się odbywać dwa razy więcej szkoleń niż obecnie.

- Dzisiaj, co roku kwalifikacje uzyskuje ok. 35 tys., a powinno ok. 60 tys. osób - dodaje Wroński.

6 tys. zł brutto

Raport wskazuje, ze kierowca obsługująca transport międzynarodowy zarabia 6 tys. zł brutto (na rękę ok 4,2 tys. zł). Obecnie branża transportowa jest bardzo dobrym rynkiem dla pracowników - główną przyczyną są braki kadrowe. Czas poszukiwania pracy w tym sektorze średnio trwa pięć dni.

Zdaniem Walewskiego kierowcy zarabiają dużo "jak na osoby z wykształceniem zawodowym". - Natomiast po kilku latach pracy w zawodzie odczuwają wypalenie zawodowe - zaznacza.

- Na pewno kierowca zarabia dwa razy więcej niż maszynista, trzy razy więcej niż zwykły pracownik fizyczny - dodaje Wroński.

Jak wynika z raportu w ostatnich latach znacząco wzrosła liczba obcokrajowców pracujących dla polskich firm transportowych.

Zobacz: Przewoźnicy i kierowcy o sytuacji w Calais: zostaliśmy pozostawieni sami sobie (Film z 18.09.2016)

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (19)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Jędrzej7sy1
Popyt na kierowców będzie rósł przez 8 lat, bo dopiero w 2025 roku spodziewamy się, że autonomiczne samochody wyeliminują ten zawód, czy też analitycy z PWC zupełnie pominęli fakt, że jest jeden z pierwszych zawodów w kolejce do przejęcia przez sztuczną inteligencję?
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Krzysiek1956
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
renalt
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
DARi2o7
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
transpol
Zgadzam się w stu procentach. Młodzi robią prawko tylko po to żeby wyjechać. I mają rację.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
MN01
A może tak, ci "prezesi"(byli kierowcy), sami zasiądą za kierownicami samochodów. Albo niech dobrze płacą, ale nie za jazdy po 14 godzin na dobę.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Jareka7tl
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
krzychu_polska__krzychu2009
Rozwijajcie Polską Kolej, a nie ciężarówki.
Mało to razy na autostradzie ciężarówki 2 ciężarówki wyprzedzała.
Pracodawcy z tego co widzę też nie są najlepsi. Dostarczają niesprawny sprzęt pracownikowi.
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane