• rozwiń
    • WIG20 2290.19 +0.42%
    • WIG30 2604.80 +0.27%
    • WIG 59106.29 +0.37%
    • sWIG80 11627.34 +0.22%
    • mWIG40 4158.01 +0.31%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Temat: Motoryzacja

Nowa opłata jakościowa. Kierowcy mają płacić więcej

Nowa opłata jakościowa. Kierowcy mają płacić więcej Odtwórz: Nowa opłata jakościowa. Kierowcy mają płacić więcej
Nowa opłata jakościowa. Kierowcy mają płacić więcej "Źródło: tvn24"

Kierowcy mają płacić nową opłatę jakościową, która będzie doliczana do każdego badania technicznego przeprowadzanego na stacji kontroli pojazdów. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym autorstwa ministerstwa infrastruktury. Nowe przepisy zakładają również wprowadzenie kar finansowych za badanie wykonane po terminie.

Pod koniec maja Izabela Leszczyna, posłanka Platformy Obywatelskiej, skierowała interpelację do ministra infrastruktury, w której zapytała o wdrożenie do polskiego systemu prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep.

Jak wskazała posłanka, projekt ustawy autorstwa ministerstwa infrastruktury całkowicie zmienia dotychczasowy system badań technicznych pojazdów. "Jakie opłaty obowiązkowe, związane z zarejestrowaniem auta i jego obsługą niezbędną do użytkowania pojazdu, wzrosną po wprowadzeniu nowelizacji ustawy według zaproponowanego projektu?" - zapytała parlamentarzystka.

Nowa opłata dla kierowców

Odpowiedzi w tej sprawie, z upoważnienia ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, udzielił Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w resorcie.

Jak podkreślił przedstawiciel MI, "nowy, zmieniony system badań technicznym pojazdów ma realnie zapewniać, aby pojazdy były utrzymywane na bezpiecznym i akceptowalnym poziomie w trakcie ich eksploatacji".

Ma w tym pomóc m.in. wprowadzenie nowej opłaty jakościowej w wysokości 4 zł.

Zgodnie z założeniami ministerstwa, będzie ona pobierana od właściciela lub posiadacza pojazdu, za każde badanie techniczne przeprowadzane na stacji kontroli pojazdów.

W ocenie Marka Chodkiewicza, wprowadzenie dodatkowej opłaty w takiej wysokości, z jednoczesnym podwyższeniem poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego może być akceptowalnym przez społeczeństwo rozwiązaniem.

Jak czytamy w projekcie ustawy, opłata trafi na rachunek Transportowego Dozoru Technicznego i zostanie przeznaczona "na zapewnienie prawidłowej jakości badań technicznych pojazdów".

Jednocześnie podsekretarz stanu przypomniał, że pierwotny projekt zakładał, że koszty wprowadzenia prawa UE, pokrywane będą z opłaty odprowadzanej przez przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, od każdej pobranej opłaty za przeprowadzenie badania technicznego. Ostatecznie po licznych skargach zrezygnowano z tego rozwiązania, a opłatę mają pokryć kierowcy.

"Wpływ na taką zmianę rozwiązania miała dodatkowa analiza opłat za badania techniczne, które nie były podwyższane już od 14 lat" - zaznaczył przedstawiciel resortu infrastruktury.

ZOBACZ ODPOWIEDŹ NA INTERPELACJĘ

Kary dla spóźnialskich

Projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym zakłada również wprowadzenie opłaty sanacyjnej w przypadku badania technicznego wykonywanego 45 dni po terminie ważności.

Jak wskazał Chodkiewicz, opłata ma na celu "wyeliminowanie z ruch drogowego pojazdów z nieważnymi badaniami technicznymi (możliwie nie w pełni sprawnych techniczne), w celu polepszenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników tego ruchu".

Zgodnie z projektem ustawy, opłata za badanie techniczne wykonane po terminie, będzie jednorazowo podwyższała o 60 procent cenę badania technicznego.

Jednocześnie podsekretarz stanu w odpowiedzi na interpelację podkreślił, że projekt nie przewiduje podwyżek dotychczasowych stawek opłat za badania techniczne i rejestrację pojazdu.

Jak wynika z informacji dostępnych w Biuletynie Informacji Publicznej KPRM, przyjęcie nowych przepisów przez rząd pierwotnie planowano na drugi kwartał 2018 roku. Projekt dotychczas nie był jednak głosowany na posiedzeniu Rady Ministrów.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (11)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Januszcfqi
Mam nadzieje , że wyborcy to docenia w tych i najblizszych i wyborach . Moze pora wybierac rozumnie , moze chociaz kierowcy sie zjednocza przeciwko tym ktorzy nas oszukuja w kampani wyborczej, a pozniej nas lupia.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
FrozMnd
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Kunesz
  • 4
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Piewo
Opłata za badanie diagnostyczne to obecnie chyba 102 zł. Ktoś wie, czy to jest tylko opłata dla stacji, czy część idzie do skarbu państwa? Nie licząc oczywiście złotówki na Cepik.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
cali11
Nie kumam, mam zapłacić 4 zł żeby diagnosta prawidłowo przeprowadził badanie?. Czy to zrzutka na jakiś nowy urząd który będzie kontrolował diagnostów. A my mamy płacić za nowe etaty.
  • 5
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Stanisławjoht
I tak oto kierowcy wspierają 500+
  • 4
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
polak55
Jakościowa,czyli jaka? Czy pan diagnosta będzie uśmiechnięty? A może zrobi wszystkie badania,a nie tylko po łebkach.Jak kiedyś poprosiłem,żeby diagnosta zrobił analizę spalin,to powiedział,że mu się sonda zapcha!
  • 4
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane