• rozwiń
    • WIG20 2319.10 -1.69%
    • WIG30 2669.43 -1.61%
    • WIG 60097.10 -1.44%
    • sWIG80 12009.31 -0.51%
    • mWIG40 4238.99 -0.95%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Jak będzie wyglądał polski e-samochód? Zobacz dziewięciu finalistów konkursu

Samochód elektryczny z Bielska Białej Odtwórz: Samochód elektryczny z Bielska Białej
Samochód elektryczny z Bielska Białej

Spółka ElectroMobility Poland ogłosiła dziewięciu finalistów konkursu na karoserię polskiego samochodu elektrycznego. Rozstrzygnięcie konkursu i wybór laureatów planowane jest na połowę września,

Przez dwa ostatnie dni każdy uczestnik mógł zaprezentować swój pomysł przed jurorami, a następnie odpowiedzieć na pytania, dotyczące ergonomii, bezpieczeństwa czy technologii budowy. - Szukamy małego, miejskiego auta elektrycznego, wpisanego w ogólnoświatowe trendy miasta przyszłości. Chcemy, żeby był bezpieczny, wygodny i przyjazny w użytkowaniu oraz łatwy do zaparkowania. Oczywiście ma być także ekonomiczny – wyjaśnił prezes ElectroMobility Poland Maciej Kość.

Z 15 zaprezentowanych przez projektantów wizualizacji nadwozia jurorzy ostatecznie wybrali 9 finałowych prac: JUNIOR Łukasza Myszyńskiego, SE1 Damiana Wolińskiego, Be-E Sebastiana Nowaka, PIX firmy 2sympleks, samochód aglomeracyjny Andrzeja Bożka, Ylectron Mariusza Nadolnego, LYNX stworzony przez OneOneLab – Design Studio, Concept Curie Mariusza Tomiczka oraz Concept Car, opracowany przez Soul&Mind - Brand Design.

Rozstrzygnięcie konkursu planowane jest na połowę września. Do tego czasu finaliści mają czas na dopracowanie projektów na podstawie wskazówek, otrzymanych od jurorów.

Jakie kryteria?

Jak powiedział przewodniczący jury dr inż. Andrzej Muszyński z PIMOT, zadanie jurorów nie należało do najłatwiejszych, bo szukano przede wszystkim świeżych pomysłów. - Kryteria, którymi się kierowaliśmy dotyczyły wartości estetycznych projektu, jego nowatorskiego charakteru, również odwołania się do polskości, ale też innowacyjności, głównie w zakresie formy. Wśród finałowych prac znalazły się projekty inspirowane na przykład upierzeniem bociana – jak projekt firmy Soul&Mind, czy wprost nawiązujące do polskiego dorobku naukowego, jak Concept Curie - tłumaczył Muszyński.

Autor Concept Curie Mateusz Tomiczek tłumaczył, że starał się czerpać z tego, co mamy w Polsce. - We wnętrzu proponujemy odwołania do kolorystyki bursztynu, lnu i drewna dębowego, które są bardzo charakterystyczne dla naszego kraju i tym powinniśmy się chwalić - mówił.

Startujący w konkursie podkreślali, że samochód musi budzić dobre emocje. - Niepokoiło nas, że wszystkie nowe projekty pojazdów elektrycznych są bardzo zimne w odbiorze. Jeśli chcemy zachęcić ludzi do kupna pojazdów elektrycznych powinniśmy to robić w inny sposób. LYNX został zaprojektowany po to, żeby stał się przyjacielem domu, żeby ludzie zaraz po zakupie nadawali mu imię - mówił Jacek Chrzanowski z OneOneLab Design Studio, które przedstawiło projekt LYNX, czyli ryś.

Pewność ministra

Minister energii Krzysztof Tchórzewski deklaruje się jako optymista ws. rozpowszechnienia się w Polsce aut na prąd. - Jestem przekonany, że chociażby administracja będzie systematycznie przechodziła na samochody elektryczne - to już nie jest deklaracja, a pewność. Ustawa o elektromobilności zakłada, że floty samochodowe będą systematycznie wymieniane na elektryczne - powiedział Tchórzewski, cytowany w komunikacie ElectroMobility Poland.

W kolejnym konkursie wybierany ma być silnik.

Rozwój sektora elektromobilności jest jednym z ważniejszych projektów zapisanych w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada ona, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, zaś rozwój elektromobilności miałby pociągnąć za sobą rozwój innowacyjnego przemysłu; konieczny też będzie rozwój sieci elektroenergetycznych.

Program ma się składać z trzech faz. Pierwsza zakłada, że do 2018 r. zostanie przyjęta ustawa o elektromobilności oraz nastąpi skoncentrowanie finansowania publicznego. Projekt ustawy jest już po konsultacjach publicznych. Druga faza, zaplanowana na lata 2019-2020, zakłada budowę odpowiedniej infrastruktury i komercjalizację badań w tym obszarze. W trzeciej zaś, w latach 2020-2025, zakłada się stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności wraz ze stopniowym wycofywaniem elementów wsparcia.

Zobacz finałowe projekty:

Do pierwszego etapu konkursu nadesłano 66 prac. 27 zgłosiły biura projektowe, a 39 projektów pochodziło od osób fizycznych. Niektóre z projektów wywołały falę szyderstw.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (4)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
bartosz_kawski
Czterodrzwiowe przedstawione powyrzej niestety nie maja miejsca nawet na foteliki. Ostatni ma polozone siedzenia.

Wszystko da sie jednak zmodyfikowac, to tylko idee.

Wszystkim finalista gratuluje!
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane