• rozwiń

Polacy "nie mają oporów" w sieci. Kupują coraz odważniej

Polacy "nie mają oporów" w sieci. Kupują coraz odważniej
Foto: Shutterstock Foto: Prawie połowa wszystkich przebadanych internautów (48 proc.) zadeklarowała dokonywanie jakichkolwiek zakupów online w przeszłości

Już prawie połowa Polaków kupuje przez internet, najmłodsi zaczynają coraz wcześniej, rośnie też liczba najstarszych. Takie zakupy są wygodniejsze, tańsze, dają możliwość większego wyboru i przede wszystkim są dostępne całą dobę, w przeciwieństwie do zakupów w tradycyjnych sklepach. Co kupujemy?

Zwyczaje Polaków w sieci zaskakują autorów raportu "E-commerce w Polsce". Gemius Badanie w kwietniu 2016 roku przeanalizował zachowania półtora tysiąca osób wieku powyżej 15 lat.

Prawie połowa wszystkich przebadanych internautów (48 proc.) przyznała, że w rpzeszłości dokonała zakupów w sieci. Największy odsetek stanowią w tej grupie osoby w wieku do 34 lat, z wykształceniem średnim lub wyższym, mieszkający w ośrodkach miejskich i deklarujący dobrą sytuację materialną swoich gospodarstw domowych.

Coraz starsi

Warto zauważyć, że zwiększyła się liczba kupujących w starszych grupach wiekowych (35-49 i 50+) oraz w najmłodszej (15-24).

- Z jednej strony najmłodsi coraz szybciej decydują się na rozpoczęcie przygody z e-commerce, a z drugiej przybywa osób starszych, nie mających oporów przed kupowaniem w sieci. Warto obserwować zwłaszcza zmiany w grupie najstarszych, bo tu będziemy notować wzrosty rok do roku. Dzisiejsi czterdziestolatkowie będą korzystać z internetu za 20 lat i z pewnością będą robić zakupy online - komentuje Marek Molicki z Gemius.

Osoby robiące zakupy online, w powodach korzystania z takiej formy, wymieniają przede wszystkim wygodę, oszczędność czasu i pieniędzy oraz większy wybór dostępnych produktów niż w przypadku sklepów tradycyjnych.

Ciuchy i AGD

Najpopularniejszymi produktami, kupowanymi w sieci, są: odzież, sprzęt RTV/AGD, książki, płyty, obuwie, sprzęt komputerowy oraz smartfony i tablety.

Kupujący online produkty z powyższych kategorii, zwracają uwagę na ich niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych. Kupują za pośrednictwem

stron sklepów internetowych, wyszukiwarek online oraz stron serwisów.

Dostawa do pracy

Najchętniej wybierane formy odbioru produktów to dostawa bezpośrednia do pracy lub domu. Dostarczenie zakupionych towarów za pośrednictwem kuriera jest najczęściej wybieraną formą przez badanych e-kupujących.

Badani, już po wyborze produktów w sklepach lub serwisach internetowych, zdecydowanie preferują szybki przelew przez serwisy płatności w zakresie płacenia za dokonane zakupy.

Mniej niż 100 zł

Deklarowany wydatek (w ciągu 6 miesięcy) na sprzęt RTV/AGD to około 98 zł przy 90 wydanych
 na urządzenia mobilne i akcesoria. W przypadku obu tych kategorii większe wydatki są deklarowane częściej przez mężczyzn i osoby oceniające pozytywnie swoją sytuację materialną.

Na książki, płyty i filmy kobiety wydają miesięcznie więcej niż mężczyźni – 41 vs 33 zł. W przypadku tej kategorii towarów, osoby powyżej 24 roku życia wydają o wiele więcej pieniędzy na zakupy niż najmłodsi.

Średnie miesięczne wydatki z ostatniego miesiąca na odzież, dodatki i akcesoria deklarowane przez wszystkich e-kupujących wyniosły 83 zł. W tej kategorii kobiety wydają znacznie więcej na e-zakupy niż mężczyźni,
 a osoby dobrze oceniające swoją sytuację ekonomiczną zdecydowanie więcej niż Ci, którzy postrzegają ją jako złą lub średnią.

Zakup obuwia w internecie to średni miesięczny wydatek na poziomie 77 zł. Na ten rodzaj towaru najwięcej wydają miesięcznie osoby oceniające swoja sytuację jako dobrą oraz posiadające niższe wykształcenie.

Przewidując swoje wydatki w najbliższym roku, blisko połowa kupujących w sieci stwierdziła, że pozostaną one na poziomie zbliżonym do aktualnego i nie powinny się zmienić.

Do centrum handlowego nie tylko po zakupy. Polak lubi tam też zjeść:

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane