• rozwiń
    • WIG20 2234.82 -0.02%
    • WIG30 2577.69 -0.08%
    • WIG 59069.56 -0.04%
    • sWIG80 16371.47 +0.32%
    • mWIG40 4795.92 -0.23%

Ostatnia aktualizacja: 2017-03-24 17:15

Dostosuj

Pięć banków naruszało interesy klientów. UOKiK wszczyna postępowania

Pięć banków naruszało interesy klientów. UOKiK wszczyna postępowania
Foto: Shutterstock Foto: Smartfony nie pełniają norm ochrony prywatności - twierdzi tajwański rząd

UOKiK wszczął pięć postępowań przeciwko bankom w związku z praktykami informowania klientów o zmianach w umowach tylko w ramach systemu bankowości internetowej oraz w związku ze zmianami warunków umowy bez podstawy prawnej - informuje urząd.

Jak podaje UOKiK w poniedziałkowej informacji, prezes urzędu monitoruje sektor usług finansowych również pod kątem wprowadzania zmian w umowach i regulaminach. "Niedawno wszczął pięć postępowań w związku z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów przez: Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski i Pekao" - głosi informacja.

Zastrzeżenia

Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły praktyki polegające na informowaniu konsumentów o zmianach w zawartych z nimi umowach za pomocą wewnętrznych serwisów bankowości internetowej.

"Zdaniem UOKiK, informacje o proponowanych przez bank zmianach w umowie konsument powinny zostać przesłane za pomocą trwałego nośnika informacji. Przykładowo – powinien otrzymać list w formie tradycyjnej, albo informację zapisaną na nośniku USB czy płycie CD. Dane takie mogą być przesłane również mailem, pod warunkiem, że będą zawierać wszystkie wymagane informacje, a nie jedynie odesłania do zewnętrznych stron internetowych na których są one zamieszczone oraz konsument wyrazi zgodę na taką formę komunikacji" - głosi informacja UOKiK.

Bez umowy?

Prezes UOKiK zakwestionował też wprowadzenie przez wskazane powyżej banki zmian do warunków umów w trakcie ich wykonywania bez odpowiedniej podstawy prawnej zawartej w samej umowie lub w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.

"UOKiK nie kwestionuje prawa przedsiębiorców do zmian warunków umów, ale zawsze musi się to odbyć zgodnie z regułami jakie przewidują przepisy. Jeżeli więc przedsiębiorca w oparciu o swoją jednostronną decyzję chce dokonać zmian w wykonywanych umowach, to musi się to odbyć w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą tzw. klauzulę modyfikacyjną (czyli zbiór warunków określających co i kiedy może się zmienić)" - głosi komunikat urzędu.

Postępowania przeciwko Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski, Pekao nie są jedynymi, w których Urząd sprawdza sposób wprowadzania zmian w umowach - dodaje UOKiK. "W listopadzie 2015 roku Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Credit Agricole Bank Polska. Ponadto, w ramach postępowania wyjaśniającego sprawdzane są praktyki 6 innych instytucji finansowych. Nie jest również wykluczone rozszerzenia badania o kolejne podmioty" - zaznacza urząd w informacji.

Z powodu ciszy referendalnej forum zostało wyłączone

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane