• rozwiń
    • WIG20 2478.37 -0.43%
    • WIG30 2845.85 -0.63%
    • WIG 63658.52 -0.55%
    • sWIG80 14085.75 +0.23%
    • mWIG40 4807.26 -0.65%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 11:54

Dostosuj

Zakopianką pojedziemy szybciej. Poszerzą "wąskie gardło"

Zakopianka, czyli "droga przez mękę" "Źródło: tvn24"

Do 2022 roku odcinek Zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem ma być dwujezdniowy. W środę ogłoszono przetarg na tę inwestycję w formule "projektuj i buduj". Firmy mogą składać oferty do 18 grudnia.

- Plany kreślone przez kilkanaście lat się urzeczywistniają. Droga między Rdzawką a Nowym Targiem to nie jest droga o charakterze lokalnym czy regionalnym. To nie tylko droga wyłącznie dla mieszkańców Małopolski, ale dla wszystkich Polaków i tych, którzy do naszego kraju przybywają. Droga, która otwiera Sądecczyznę i Podhale na świat - mówił w środę w Krakowie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Bezpiecznie do celu

Dodał, że trudności w dojeździe do ośrodków turystycznych na Sądecczyźnie i Podhalu sprawiały, że wiele osób wybierało wyjazd na narty do miejscowości za granicą, twierdząc, że dojazd do nich jest łatwiejszy.

- Możemy zapewnić mieszkańców Warszawy, Trójmiasta, Łodzi i Podlasia, Zachodniopomorskiego, wszystkich tych, którzy jadą na Podhale, że w sposób swobodny, ale przede wszystkim, co ma pierwszoplanowe znaczenie, bezpiecznie będą mogli wkrótce dojechać do celu i w czasie uprzednio zaplanowanym również stamtąd wyjechać - mówił Adamczyk.

Obecnie droga krajowa 47 między Rdzawką a Nowym Targiem jest w każdym kierunku jednojezdniowa. To "wąskie gardło" dla kierowców zmierzających na Podhale. Według pomiarów z 2015 roku średni ruch dobowy na tym odcinku Zakopianki sięga 18 tys. pojazdów, a w weekendy, ferie i wakacje znacząco wzrasta.

Planowana inwestycja przewiduje budowę: 16,1 km dwujezdniowej drogi, czterech węzłów drogowych w Obidowej, Klikuszowej, Nowym Targu Zachód i Nowym Targu Południe oraz 22 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów i estakad. Ponadto, konieczne będzie wybudowanie infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, kanalizacji i odwodnienia, ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt.

Koszty

Szacuje się, że inwestycja będzie - ze względu na trudny teren i konieczność wybudowania wielu obiektów inżynieryjnych - kosztować ok. 1 mld zł. Ma się zakończyć w ciągu 44 miesięcy od daty zawarcia umowy.

- Przetarg chcemy rozstrzygnąć w czerwcu bądź lipcu przyszłego roku. Prace najwcześniej rozpoczną się z końcem 2019 r., ponieważ to przetarg w trybie "projektuj i buduj". My mamy nieaktualny projekt i będzie on dodatkiem informacyjnym, który w pewnym stopniu uprości wykonawcy przygotowanie nowego projektu, ale uzgodnienia wykonawca musi zrobić od nowa - powiedział dziennikarzom dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński.

Droga krajowa 47 na odcinku Rdzawka - Nowy Targ formalnie nie będzie drogą ekspresową, ale będzie w zasadzie spełniać jej parametry. Będzie to droga o ruchu przyspieszonym. Odcinek ten będzie kontynuacją istniejącej dwujezdniowej DK 47 i połączy się z nią w Rdzawce.

Prace przygotowawcze do tej inwestycji trwały w latach 2008-15 i zostały przerwane. W czerwcu tego roku minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk zatwierdził aneksy do programów inwestycyjnych dla rozbudowy drogi krajowej nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu. Inwestycja ma ważną decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane