• rozwiń
    • WIG20 2413.68 +1.12%
    • WIG30 2777.76 +1.06%
    • WIG 62532.46 +0.86%
    • sWIG80 14291.41 -0.15%
    • mWIG40 4744.68 +0.62%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Temat: Transport

Krótsza podróż z Warszawy do Białegostoku

Historyczny most w nowej odsłonie. Pociągi pojadą szybciej "Źródło: PKP PLK"

Mniej niż dwie godziny zajmie w 2021 r. podróż koleją z Warszawy do Białegostoku - zapowiada PKP PLK SA. Trwa modernizacja kolejnych odcinków tej trasy w ramach Rail Baltica.

- Całość prac na odcinku od Białegostoku do Warszawy zakończymy w 2021 r. - powiedział Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK dziennikarzom w Białymstoku.

Prace trwają

Polski odcinek międzynarodowej trasy Rail Baltica to 341 km z Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach - przypomniał zastępca dyrektora rejonu centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA Krzysztof Pietras.

Odcinki Rail Baltica od Sadownego do Czyżewa i z Czyżewa do Białegostoku są wśród 21 projektów w kraju, na które PKP PLK dostało dofinansowanie z CEF.

Pietras przypomniał, że koszt odcinka Sadowne-Czyżew to około 1 mld zł. Od sierpnia 2017 r. trwają prace budowlane na tym odcinku i mają być zakończone w 2019 r. Do czerwca 2018 r. ma być gotowy projekt modernizacji odcinka Czyżew-Białystok, pod koniec 2018. r. ma być zawarta umowa z wykonawcą. Prace będą kosztowały około 1,6 mld zł - dodał Krzysztof Pietras. Przypomniał także, że jest przetarg na projekt modernizacji odcinka Białystok-Ełk.

Szybsza podróż

Wszystkie te inwestycje mają służyć szybszej i bezpieczniejszej komunikacji międzyregionalnej, rozwojowi gospodarczemu. Pociągi osobowe mają jeździć z prędkością 160 km/h, towarowe do 120 km/h - przypomina PKP PLK. Mają być też udogodnienia dla osób, które mają kłopoty ze sprawnym poruszaniem się.



Wicedyrektor Pietras poinformował także, że trwają przygotowania do realizacji Rail Batica na odcinku powyżej Ełku. Dodał, że plan zakłada ogłoszenie przetargu na tę inwestycję w 2023 r. "z czasem realizacji do 2025 r".

- Źródła finansowania oczywiście będą ustalone, kiedy będziemy już bliżej terminów, które są przeznaczone do realizacji tej inwestycji - dodał Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK. Podkreślił, że inwestycje są planowane. - Rail Baltica to linia kolejowa dla nas bardzo ważna - dodał.

Dofinansowanie

Jak wcześniej podawały PKP PLK, w ramach Rail Baltica gotowy jest 66 km odcinek Warszawa-Sadowne (prace kosztowały około 1,5 mld zł). Inwestycja również była dofinansowana z CEF.

Anna Jędrzejewska, naczelnik wydziału wdrażania projektów unijnych z PKP PLK, poinformowała, że obecnie PKP PLK mają w kraju 21 projektów dofinansowanych z CEF sumą ponad 3 mld euro. Łączna wartość tych inwestycji to ponad 4 mld euro. Prace dotyczą 950 km linii kolejowych. W realizacji jest 17 projektów na 760 km torów. Łączna wartość tych inwestycji to 3,3 mld euro (2,6 mld euro z tej kwoty pochodzi z CEF).

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane