• rozwiń
    • WIG20 1899.76 -1.12%
    • WIG30 2202.19 -1.11%
    • WIG 50693.75 -0.85%
    • sWIG80 14070.27 -0.02%
    • mWIG40 4203.58 -0.59%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Przekop przez Nowy Świat. Wiemy, kiedy powstanie kanał przez Mierzeję Wiślaną

Przekop przez Nowy Świat. Wiemy, kiedy powstanie kanał przez Mierzeję Wiślaną
Foto: TVN24 Foto: Co dalej z Mierzeją Wiślaną?

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną może być oddany do eksploatacji w latach 2021-2022 - podano w Gdyni po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Koszt realizacji inwestycji szacowany jest na ok. 656 mln zł.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Plany zakładają, że będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w Nowym Świecie.

Wszystko zależy od projektu

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk podczas konferencji prasowej w poniedziałek w Gdyni, po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powiedział, że kanał może być oddany do użytku w latach 2021-2022.

- 2021-2022 tak to jest ujęte, ale to wszystko jest zdeterminowane tym pierwszym etapem przygotowania projektu, czyli przygotowaniem raportu oddziaływania na środowisko, projektu i studium wykonalności, co jest nieodzowne do uzyskania pozwolenia na budowę - tłumaczył.

Gróbarczyk ocenił, że "samo wykonanie nie będzie nastręczało aż tak dużo problemów, dlatego cały proces jest uzależniony od pierwszej części projektowej i dokumentacyjnej".

- Zakładamy, że ten pierwszy okres realizacji projektu potrwa dwa lata, ale jesteśmy w stanie realnie skrócić go do roku, przy czym ostateczne decyzje zostaną podjęte po przyjęciu raportu oddziaływania na środowisko - tłumaczył.

Uzgodnienia z KE

Gróbarczyk poinformował, że obecnie prowadzone są szczegółowe uzgodnienia z Komisją Europejską w tej sprawie.

- Podczas wizyty komisarza UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella w styczniu w Polsce ustaliliśmy, że stworzymy zespół bilateralny do rozwiązywania wszelkich nieścisłości związanych z realizacją przedsięwzięcia - podał. Najbliższe spotkanie ma się odbyć 8 marca. - Zintensyfikowaliśmy rozmowy z KE w obszarze uzgodnień międzyresortowych, ażeby w tym roku rozpocząć już inwestowanie - dodał.

Mówiąc o korzyściach dla Polski wynikających z budowy kanału, Gróbarczyk przyznał, że "projekt zakłada, że cała Polska wschodnia i środkowa będzie korzystała z tego portu (w Elblągu - red.) jak również cały obszar związany z nowo projektowanym korytarzem Via Carpatia (droga ekspresowa - red.)". Ocenił, że "te możliwości rozciągają się przede wszystkim o naszych wschodnich sąsiadów i tutaj już mamy umówionych kilka spotkań z Ukrainą, która jest żywo zainteresowana propozycjami, jeśli chodzi o port w Elblągu".

Przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Dorota Arciszewska-Mielewczyk dodała, że "tutaj wchodzą w grę też względy bezpieczeństwa; to, co się działo w Rosji; to, co się dzieje w Kaliningradzie, więc dla nas to jest priorytet".

To się opłaca

Posłanka PiS oceniła, że korzyści z użytkowania kanału zrekompensują koszty jego budowy i utrzymania. Prognozuje się, że zwrot kosztów budowy może nastąpić w 2045 roku.

- To na pewno w rachunku ciągnionym się opłaca - podkreśliła.

Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni podczas posiedzenia komisji podała, że planowane jest rozpoczęcie budowy w 2018 roku. Poinformowała, że w ramach inwestycji zbudowane mają być dwa mosty zwodzone, które mają zapewnić stały ruch pojazdów. Poinformowała, że dzięki przekopowi droga morska relacji Elbląg-Trójmiasto skróci się o 52 mile morskie.

Setki milionów

- To skrócenie drogi wodnej daje bardzo duże oszczędności na tym odcinku i to też powoduje, że projekt broni się pod względem ekonomicznym - podkreśliła Stelmaszyk-Świerczyńska.

Poinformowała, że koszt budowy kanału to ok. 656 mln zł.

- Mamy szansę, że przy zwiększeniu przeładunków portu Elbląg (dzięki budowie kanału) do 3,5 mln ton do 2045 r. ekonomicznie to przedsięwzięcie się zwróci - tłumaczyła. Podała, że roczny koszt utrzymania kanału szacowany jest na 4-6 mln zł i byłyby to głównie koszty pogłębień.

Dzięki budowie kanału do portu w Elblągu mają wpływać statki o zanurzeniu 4 metrów, długości 100 m i szerokości 20 m.

Prezydent Elbląga Witold Wróblewski podczas posiedzenia komisji podkreślił, że kanał przez Mierzeję Wiślaną ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Elbląga, ale również dla całego basenu Zalewu Wiślanego, w tym dla wielu portów, np. Krynicy Morskiej i Tolkmicka.

- Przekop (tor żeglugowy) przez Mierzeję Wiślaną to priorytet, który już przyjęliśmy w 2007 r. i nic od tego czasu się nie zmieniło - podkreślił minister Gróbarczyk w Gdyni.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (18)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Biszka
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
jan pierwszy
.... niech towarzysze z PiSu kopią to w ramach ,,niedzieli czynu partyjnego", będzie dużo taniej, i będą mogli powiedzieć ze to dar dla narodu od partii
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
zaprzaniec
Zbudujemy sobie drugi " Port Lotniczy Radom "
  • 3
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
malinpl
  • 3
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
franeksz
Polski Biełomorkanał.
  • 2
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane