• rozwiń
    • WIG20 2601.82 +0.41%
    • WIG30 2990.81 +0.41%
    • WIG 66897.08 +0.28%
    • sWIG80 15038.42 +0.03%
    • mWIG40 5024.20 0.00%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Druga lokalizacja dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. "Alternatywna"

Wild: Warunkiem powodzenia CPK jest zamknięcie Lotniska Chopina "Źródło: TVN24 BiS"

Druga, ewentualna lokalizacja dla Centralnego Portu Komunikacyjnego mogłaby być rozważona w rejonie Grójca, położonego pod Warszawą - poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Zaznaczył, że z perspektywy kolejowej trudno ją uznać za rzeczywistą alternatywę.

- Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez doradcę technicznego druga ewentualna lokalizacja dla Centralnego Portu Komunikacyjnego - nie uwzględniając komponentu kolejowego - mogłaby być rozważana w rejonie Grójca. W naszej ocenie, z perspektywy kolejowej, trudno jest to uznać za alternatywę rzeczywistą - powiedział w środę Wild podczas spotkania z przedstawicielami samorządów, które sąsiadować mają z CPK.

Grójec jest miastem w województwie mazowieckim, leży 45 km na południe od Warszawy.

Badania środowiskowe

Jak tłumaczył Wild, najbliższe dwa lata to jest czas, który potrzebny jest na przeprowadzenie badań środowiskowych, a więc na podjęcie również decyzji o ostatecznej lokalizacji Portu Solidarność.

- Zgodnie z przepisami musimy wskazać przynajmniej dwie lokalizacje inwestycji. Musimy pozostawać w kontakcie z organami środowiskowymi. Na dziś mamy zidentyfikowane w Baranowie dwie lokalizacje, niezachodzące na siebie. I to jest pytanie, czy zostanie to uwzględnione, jako lokalizacja alternatywna - powiedział Wild. Dodał, że jednym z wymogów - "i to wbrew pozorom dosyć trudnym do zrealizowania - jest wskazanie drugiej lokalizacji stanowiącej realną alternatywę".

- Tak naprawdę ciężko jest dzisiaj wskazać - poza Baranowem - lokalizację, która byłaby porównywalnie atrakcyjna z punktu widzenia spięcia z siecią kolejową. Taka, która byłaby węzłem o potencjale dworca krzyżowego, gdzie krzyżują się wszystkie trasy południkowe i równoleżnikowe i z którego w każdym kierunku można polecieć. To jest naprawdę trudne. Jednocześnie ta lokalizacja powinna być położona około 50 km od Warszawy - mówił Wild.

 

"Rozwój powiatów"

Zdaniem ministra w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Macieja Małeckiego CPK przyczyni się do rozwoju gospodarczego.

- Dzięki decyzji rządu Prawa i Sprawiedliwości, w bezpośrednim sąsiedztwie powiatów ziemi sochaczewskiej i ziemi żyrardowskiej postanie Centralny Port Komunikacyjny, który sprawi, że nasze małe ojczyzny staną się centrum komunikacyjnym nie tylko Polski, ale tej części Europy - powiedział w środę w KPRM podczas spotkania z przedstawicielami samorządów powiatów, na których ma powstać CPK.

Jak mówił, "liczymy, że pierwszy samolot wystartuje za około 10 lat". - Ale po drodze jest szereg etapów pracy. Dzisiejsze spotkanie ma na celu między innymi to, żebyśmy spojrzeli z punktu widzenia przedstawicieli mieszkańców ziemi sochaczewskiej, ziemi żyrardowskiej, jak możemy włączyć się w tą inwestycję, po to, żeby nasze gminy, powiaty jak najwięcej na tym skorzystały - zaznaczył.

Małecki podkreślił, że zgodnie z przyjętą przez rząd na początku listopada uchwałą w sprawie "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej", mieszkańcy Sochaczewa i Żyrardowa będą mieli bezpośrednie połączenie kolejowe z CPK. - Czyli wsiadając do pociągu w Żyrardowie czy w Sochaczewie, będą mogli bezpośrednio dojechać do CPK lub przesiąść się na pociągi w innych kierunkach - powiedział.

Zaznaczył, że realizacja tego projektu nie jest możliwa bez współpracy z mieszkańcami.

Koszt budowy

Na początku listopada rząd przyjął uchwałę w sprawie "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie.

Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet około 100 mln. Port ma powstać na około 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować około 30-35 mld zł.

Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych osiem lat, czyli powinien być otwarty w 2027 roku.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (3)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
sordino
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane