• rozwiń
    • WIG20 1899.76 -1.12%
    • WIG30 2202.19 -1.11%
    • WIG 50693.75 -0.85%
    • sWIG80 14070.27 -0.02%
    • mWIG40 4203.58 -0.59%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Temat: Motoryzacja

Polacy nie przejęli się aferą spalinową. Końcówka roku należała do Volkswagena

Polacy nie przejęli się aferą spalinową. Końcówka roku należała do Volkswagena
Foto: Pavel L Photo and Video / Shutterstock.com Foto: Mimo afery spalinowej, Volkswagen ma się dobrze

Mimo afery spalinowej, Volkswagen ma się dobrze. Jak wynika bowiem z raportu przygotowanego IBRM SAMAR, w grudniu niemiecki koncern okazał się liderem, jeśli chodzi o liczbę zarejestrowanych w ciągu miesiąca nowych aut osobowych w Polsce. Tuż za plecami Volkswagena znalazła się Skoda oraz Toyota.

W grudniu zarejestrowano 4514 aut marki Volkswagen, co w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem stanowi przyrost o 42,63 proc. Drugie miejsce zajęła Skoda, której zarejestrowano 4353 aut - przyrost 42,63 proc. Na ostatnim miejscu podium znalazła się Toyota. W grudniu 2015 roku klienci zarejestrowali 4329 aut japońskiego producenta, co stanowi przyrost o 29,46 proc. w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku.

Przyczyny

Zdaniem Dariusza Balcerzyka z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wrześniowa afera spalinowa, "ani nie zaszkodziła Volkswagenowi, ani też nie pomogła na polskim rynku". Dzieje się tak z dwóch powodów.

- Większość tego rynku stanowią zakupy firmowe, które są dokonywane z wyprzedzeniem, często kilkumiesięcznym. Nawet jeśli taka afera wybuchła we wrześniu, to stosowne umowy w dużej części już zostały podpisane - tłumaczy w rozmowie z tvn24bis.pl Balcerzyk.

W grudniu 2015 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 34 proc. Udział firm osiągnaął poziom 66 proc., którzy kupili ponad 24,5 tys. aut.

Ponadto, wpływ ma ogromna liczba aut używanych na polskim rynku. - Przy tym imporcie samochodów używanych wśród których Volkswagen jest na czele, nie spodziewałbym się znaczącego zmniejszenia popytu na Volkswageny teraz, czy w najbliższych miesiącach - dodaje ekspert.

Afera spalinowa

Żadnych wątpliwości nie ma tymczasem ekspert motoryzacyjny Waldemar Florkowski. Jego zdaniem pokłosiem afery dotyczącej Volkswagena była właśnie zwiększona jesienią sprzedaż samochodów tej marki Polsce.

- Jeżeli rozmawiam z dilerami tej marki to mówią wprost, że sam początek, wybuch tej afery spowodował faktycznie pustki w salonie, ale październik to był naprawdę miesiąc rewelacyjnej sprzedaży, więc nikt głośno tego nie powie, ale ta afera naprawdę im się przysłużyła - ocenił na początku stycznia ekspert motoryzacyjny.

Przypomnijmy, że na początku września ub.r. Volkswagen przyznał się do postawionych mu przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA) zarzutów, że w swych samochodach z silnikami Diesla instalował zabezpieczenia przed nadmierną emisją tlenków azotu podczas testów. Ujawnienie tego faktu wywołało najpoważniejszy na przestrzeni ostatnich lat skandal w globalnej branży motoryzacyjnej.

Oprogramowanie wyłączało system neutralizacji tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go w razie rozpoznania, że silnik poddawany jest testom.

Cały rok dla Skody

Biorąc pod uwagę cały 2015 rok Volkswagen znalazł się na drugim miejscu. Tytuł lidera rynku zachowała Skoda. W 2015 roku klienci kupili i zarejestrowali 44 524 auta tej marki, o 2,82 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Skody w rynku wyniósł 12,63 proc.

Na pozycji wicelidera znalazł się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 35 696 sztuk, o 14,10 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Udział marki wyniósł 10,13 proc.

Na trzecim miejscu zaklasyfikowała się Toyota. W 2015 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 35 653 samochodów, o 15,94 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,11 proc.

Najczęściej kupowanym modelem w 2015 roku była Skoda Octavia (14 193 szt.), za którą uplasowała się Skoda Fabia (12 073 szt.) oraz VW Golf (11 628 szt.), a następnie Opel Astra (10 641 szt.). Pierwszą piątkę zamyka Toyota Auris (9 710 szt.).

Wzrost sprzedaży

Analiza IBRM SAMAR przygotowana na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, wskazuje, że w grudniu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 37 190 samochodów osobowych, o 25,78 proc. (+7 622 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 23,36 proc. (+7 042 szt.) więcej niż w listopadzie 2015 roku.

Dane skumulowane wykazują wzrost sprzedaży. W sumie, według IBRM SAMAR, w 2015 roku zarejestrowano w Polsce 352 518 samochodów osobowych, o 8,09 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku (+26 389 szt.).

Na czym polegała manipulacja Volkswagena?

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (7)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
bolek20
A potem się ludzie dziwią czemu to w Polsce jest coraz gorzej. To macie odpowiedź. Każdy, kto kupuje niemieckie produkty sprzedaje się Niemcom.
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
bolek20
Tak tak, dalej się sprzedawajcie Niemcom. Nie dość, że mają już chyba większość naszego handlu, przemysłu, życia prywatnego, to jeszcze im dalej dawajcie zarobić. Sami się sprzedajecie! Tylko nie mówcie, że nie ma alternatywy, bo głupszych argumentów już nie ma.
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
jankesJ23
przejma sie jak inspekcji nie przejdzie i bedzie zaplacic za naprawe
  • 0
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane