• rozwiń
    • WIG20 2234.82 -0.02%
    • WIG30 2577.69 -0.08%
    • WIG 59069.56 -0.04%
    • sWIG80 16371.47 +0.32%
    • mWIG40 4795.92 -0.23%

Ostatnia aktualizacja: 2017-03-24 17:15

Dostosuj

Francuzi myślą o przejęciu fabryk Opla. Media: rozmowy są zaawansowane

Francuzi myślą o przejęciu fabryk Opla. Media: rozmowy są zaawansowane
Foto: domena publiczna / Wikipedia Foto: PSA i GM są wspólnie zaangażowane w kilka projektów w Europie

Francuski koncern motoryzacyjny PSA poinformował we wtorek w oświadczeniu, że rozważa możliwość "potencjalnego kupna" firmy Opel należącej do General Motors. Media spekulują natomiast, że rozmowy w sprawie połączenia firm są zaawansowane.

PSA jest producentem samochodów marek Peugeot i Citroen. Ewentualne połączenie tych firm spowodowałoby, że nowy podmiot stałby się po Volkswagenie największym producentem samochodów w Europie.

Jak podaje Bloomberg, przyłączenie Opla do koncernu PSA stworzyłoby drugą co do wielkości grupę produkującą samochody w Europie z 16-proc. udziałem w rynku. Według anonimowego rozmówcy agencji, GM chciałby dostać za Opla kilka miliardów dolarów.

Opel przynosi straty

W opublikowanym we wtorek komunikacie koncern PSA poinformował, że rozważa "wiele strategicznych inicjatyw", które mają wzmocnić dotychczasową współpracę między nimi a General Motors. Pozyskanie Opla jest jedną z nich - zaznaczono.

Jak przypominają światowe agencje PSA i GM są wspólnie zaangażowane w kilka projektów w Europie.

Agencja Associated Press zwraca uwagę, że od lat GM ponosi koszty w związku z Oplem, który jest ich główną marką w Europie. W zeszłym roku odnotowano stratę w wysokości 257 mln dolarów.

W 2012 roku GM i PSA ogłosiły zawarcie partnerstwa. Porozumienie dotyczyło współpracy przemysłowej w Europie, na mocy której GM wszedł w posiadanie 7 proc. akcji PSA. Jednak w 2013 roku GM ogłosiło, że sprzedaje te udziały. Według przedstawicieli koncernów porozumienie nie przyniosło oczekiwanych korzyści.

Fabryki GM

W Polsce General Motors Manufacturing Poland (GMMP) zatrudnia ok. 4,1 tys. osób. W skład spółki wchodzą trzy zakłady: fabryka samochodów osobowych w Gliwicach, zakład produkcji silników w Tychach oraz zlokalizowane w Tychach Centrum Usług Wspólnych.

Ubiegły rok był dla GMMP rekordowy pod względem wielkości produkcji samochodów. Z linii zjechało ok. 201 tys. aut - najwięcej w 18-letniej historii zakładu. Wzrost produkcji to głównie efekt dużego popytu na wytwarzany w Gliwicach model Astra piątej generacji, który był również w 2016 r. głównym motorem wzrostu sprzedaży Opla w Europie

Motoryzacyjna mapa dobrobytu:

Z powodu ciszy referendalnej forum zostało wyłączone

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane