• rozwiń
    • WIG20 2484.25 +0.68%
    • WIG30 2852.96 +0.53%
    • WIG 63745.00 -1.13%
    • sWIG80 14429.70 -1.12%
    • mWIG40 4820.03 -0.55%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 09:08

Dostosuj

Temat: Motoryzacja

Szef Volkswagena mógł manipulować rynkiem. Prokuratura wyjaśnia

Ile faktycznie paliwa spala twój samochód. Nowy indeks "Źródło: TVN Turbo"

Prokuratura w Stuttgarcie potwierdziła w środę, że od lutego prowadzi dochodzenie wobec prezesa Volkswagena Matthiasa Muellera jako podejrzanego o manipulowanie rynkiem w ramach skandalu z fałszowaniem pomiarów toksyczności spalin z silników Diesla.

Pierwszą informację o zajęciu się przez śledczych osobą Muellera opublikował w ubiegłym tygodniu niemiecki tygodnik ekonomiczny "Wirtschaftswoche".

Prokuratura podała, że bada działalność Muellera na rzecz Porsche Automobil Holding SE, w którym jest od 2010 roku członkiem zarządu. Mający swą siedzibę w Stuttgarcie holding jest większościowym udziałowcem Volkswagena. Śledztwem objęci są także poprzedni prezes Volkswagena Martin Winterkorn i przewodniczący rady nadzorczej tego koncernu Hans Dieter Poetsch.

"Postępowanie podjęto w związku z zawiadomieniem o przestępstwie, jakie złożył latem 2016 roku Federalny Urząd Nadzoru nad Usługami Finansowymi (Bafin)" - oświadczyła prokuratura. Według niej istnieje "wstępne podejrzenie świadomie opóźnionego poinformowania" inwestorów o finansowych konsekwencjach skandalu dieslowskiego.

Afera spalinowa

W następstwie dochodzenia prowadzonego przez podległą rządowi USA Agencję Ochrony Środowiska (EPA) Volkswagen przyznał się we wrześniu 2015 roku do zainstalowania w łącznie około 11 mln samochodów oprogramowania pomagającego fałszować wyniki pomiarów zawartości tlenków azotu w spalinach silników Diesla.

Oprogramowanie to, znane pod angielską nazwą "defeat device" (urządzenie udaremniające), w celach oszczędnościowych wyłączało system neutralizowania tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go po rozpoznaniu, że silnik poddawany jest testom.

Volkswagen znalazł się w ten sposób w centrum największego skandalu, jaki dotknął w ostatnich latach globalną branżę motoryzacyjną. Stoi obecnie w obliczu wieloletnich procesów sądowych oraz miliardowych kar za łamanie przepisów o normach technicznych i ochronie środowiska.

Skandal spowodował także spadek kursu akcji Volkswagena i tym samym straty inwestorów, którzy domagają się obecnie odszkodowań. Twierdzą oni, że koncern dopuścił się manipulowania rynkiem, opóźniając swe oficjalne przyznanie się do wykrytych przez EPA praktyk i lekceważąc w ten sposób obowiązek natychmiastowego informowania giełdy o faktach mogących mieć wpływ na notowania spółki. Stanowisko to podziela Bafin jako organ nadzoru nad sektorem bankowym i finansowym.

Przestępstwo manipulowania rynkiem zagrożone jest w Niemczech karą do pięciu lat pozbawienia wolności lub wysoką grzywną.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane