• rozwiń
    • WIG20 2209.10 -0.24%
    • WIG30 2551.11 -0.20%
    • WIG 58527.20 -0.31%
    • sWIG80 16377.02 -0.45%
    • mWIG40 4763.99 -0.48%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Polacy wydają miliardy złotych na ciastka. Ale inni zjadają ich więcej

Polacy wydają miliardy złotych na ciastka. Ale inni zjadają ich więcej
Foto: Shutterstock Foto: W 2015 roku Polak zjadł średnio około 3,8 kg ciastek

Rocznie Polacy kupują ok. 145 mln kg ciastek za ok. 2,6 mld zł - wynika z raportu PwC. Oznacza to, że średnio zjadamy ok. 3,8 kg tych słodyczy, dla porównania w Wielkiej Brytanii to 13,6 kg, we Włoszech - 10,5 kg a we Francji - 7,6 kg.

Jak wynika z raportu PwC "Rynek ciastek w Polsce", w 2015 roku Polak zjadł średnio około 3,8 kg ciastek. Kupując ciastka kierujemy się przede wszystkim smakiem (41 proc. badanych) i jakością (22 proc.), zdecydowanie mniej ceną oraz rodzajem produktu (po 17 proc.).

Autorzy raportu zauważają, że w porównaniu do innych krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej poziom konsumpcji ciastek w Polsce jest dość niski. W Czechach i Słowacji wyniósł on średnio 5,5 kg na osobę, a na Węgrzech - 4,7 kg. To jednak i tak znacznie mniej niż np. w Wielkiej Brytanii, liderze zestawienia (13,6 kg na osobę), czy we Włoszech (10,5 kg), Francji (7,6 kg) i Niemczech (5 kg).

- Zgodnie z naszą prognozą konsumpcja ciastek w kolejnych latach będzie rosła w tempie 1,8 proc., osiągając w 2020 r. poziom 4,1 kg na osobę - powiedział, cytowany w komunikacie, dyrektor w zespole handlu i produktów konsumenckich w PwC Grzegorz Łaptaś.

Zamiast śniadania

Autorzy raportu podkreślają, że w nadchodzących latach będzie się zmieniał model konsumpcji ciastek. Regularne ich spożywanie oraz zastępowanie nimi niektórych posiłków, np. śniadań (ciastka z błonnikiem, ziarnami zbóż) będzie coraz popularniejsze.

Według PwC, Polacy traktują ciastka jak przekąskę, którą można się podzielić z rodziną, znajomymi lub gośćmi. "Dla 60 proc. konsumentów dom jest głównym miejscem spożywania ciastek, dlatego większe rodzinne opakowania nadal będą odgrywać istotną rolę na rynku" - czytamy w komunikacie. Natomiast 20 proc. Polaków je ciastka w pracy.

Podkreślono, że kobiety jedzą więcej ciastek niż mężczyźni  - stanowią bowiem 60 proc. konsumentów.

W raporcie wskazano, że ciastka markowe są największą kategorią na rynku (68 mln kg), drugie miejsce zajmują odnotowujące szybki wzrost marki własne (64,2 mln kg). Spadek odnotowują zaś ciastka sprzedawane luzem (ok. 13,2 mln kg).

Zdaniem autorów raportu marki własne będą prawdopodobnie rozwijać się szybko. Wzrost już jest napędzany przez m.in. rosnącą obecność produktów marek własnych w dyskontach.

Podkreślono, że rynek ciastek w Polsce jest stosunkowo rozdrobniony, mimo że udział mniejszych podmiotów maleje i można spodziewać się konsolidacji.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Soosie
Srednio zjadamy 3,8 kg ciastek ale to znaczy ze jedna osoba zjada ich za 2-3 osoby bo niektorzy wcale tego nie jedza. Pozatym w Polsce ciasta pieka mamy i ciocie.
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane